استراتژی بازاریابی اینترنتی

مقدمه

هر شرکتی به منظور حضور در اینترنت، نیازمند تعریف اهداف خاصی از بازاریابی اینترنتی، ایجاد ارتباطات مجازی و برنامه‌ریزی پیرامون آن می‌باشد. بازاریابی اینترنتی یکی از شکل‌های تماس با مشتری است که شرکت‌ها از طریق آن مستقیماً با مشتریان موجودشان و همچنین مشتریان بالقوه، تعامل می‌کنند.

استراتژی یکپارچه

بزرگ‌ترین چالش این شرکت‌ها تلفیق استراتژی بازاریابی اینترنتی با استراتژی کلی بازاریابی‌شان است. دلیل اصلی این چالش روند فکری است که اینترنت را به عنوان ماهیتی مستقل در نظر گرفته است. بسیاری از شرکت‌ها تلاشی برای پذیرفتن اینترنت به عنوان بخشی از عملکردهای سازمانی، نکرده‌اند.

اینترنت یک کانال جدید بازاریابی برای بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شود. بنابراین ضروری است شرکت‌ها برنامه بازاریابی اینترنتی مستقلی را تدوین نمایند. زمانی که شرکت‌ها از پتانسیل کامل بازاریابی اینترنتی مطلع شدند ممکن است نیازی به تدوین جداگانه برنامه بازاریابی اینترنتی نباشد و آن را در قالب برنامه جامع بازاریابی تدوین کنند.

تدوین استراتژی

هر شرکت برای دستیابی به اهداف تجاری خود نیاز به ایجاد یک چارچوب منطقی برای فعالیت‌های خود دارد. اهداف کلی کسب و کار باید به اهداف عملیاتی کوچک‌تر تقسیم‌بندی شوند که باید در یک بازه زمانی مشخص، محقق گردند. برای دستیابی به این اهداف، شرکت‌ها باید استراتژی‌هایی را پیرامون فعالیت‌های اصلی تدوین کنند.

یکی از فعالیت‌های کلیدی در تدوین استراتژی، بازاریابی است. استراتژی تدوین شده برای دست‌یابی به اهداف تجاری از طریق بازاریابی به عنوان یک برنامه بازاریابی خوانده می‌شود.

تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی با درک وضعیت فعلی بازار آغاز می‌شود. پس از تجزیه و تحلیل موقعیت بازار، شرکت‌ها برنامه بازاریابی و اهداف خاص مربوط به اینترنت را تهیه می‌کنند. پس از تدوین و تعریف برنامه بازاریابی اینترنتی، گام بعدی تجزیه و تحلیل حضور آنلاین شرکت است. اگر شرکت از قبل به صورت آنلاین حضور داشته باشد، می‌تواند در جهت توسعه استراتژی بازاریابی خود در اینترنت اقدام نماید.

اگر نظارت مستمر بر روی اجرای استراتژی وجود نداشته باشد، آن استراتژی ناقص تلقی می‌شود. استراتژی مبتنی بر بازخوردهای مثبت یا منفی اصلاح خواهند شد و مجدداً اجرا می‌شوند.

بازنگری استراتژی

شرکت‌ها در محیط‌های پویای کسب و کار فعالیت می‌کنند. بنابراین همواره باید بررسی شود که آیا استراتژی‌های فعلی بازاریابی مؤثر هستند یا به اصلاحاتی نیاز دارند. ممیزی عملکرد بازاریابی به دنبال بررسی و تحلیل فعالیت‌های اصلی زیر است:

  • بررسی کامل توانمندی‌های داخلی، فرایندها و منابع شرکت

  • بررسی کامل از وضعیت بازار و سطح رقابت در آن

  • بررسی کامل از سهم اینترنت از برنامه بازاریابی شرکت

جنبه دیگر بررسی استراتژیک، ارزیابی سهم فعلی طرح بازاریابی اینترنتی با سایر فعالیت‌های بازاریابی است. این کار را می‌توان با شناخت وضعیت فعلی بازاریابی اینترنتی انجام داد. اولین قدم این است که بررسی کنید آیا شرکت وب سایت دارد یا خیر. در صورتی که جواب منفی است مرحله بعدی ایجاد وب سایت با ارائه اطلاعات شرکت و اطلاعات مربوط به محصولات است. مرحله بعدی تعاملی ساختن وب سایت است. به نحوی که مشتری بالقوه بتواند سئوالات بیشتری را از شما بپرسد. مرحله آخر ایجاد یک وب سایت کامل عملکردی است که بتواند به شرکت در بازاریابی و همچنین ایجاد روابط کمک کند.

تدوین هدف

هر استراتژی یا برنامه بازاریابی باید برای حمایت از هدف کلی تجارت شرکت ساخته شود. تمایل عمومی شرکت‌ها به توسعه برنامه بازاریابی اینترنتیِ مستقل از برنامه کلی بازاریابی است. شرکت‌ها به جای استفاده از رویکرد متمرکز بازاریابی به آزمودن بازاریابی اینترنتی در برنامه‌ای جداگانه، روی آورده‌اند.

مزایای بازاریابی اینترنتی شامل افزایش فروش و رشد شرکت می‌باشد. در فضای بازاریابی اینترنتی همچنین می‌توان با تهیه کتابچه‌های الکترونیکی راهنمای آسان، به بخش خدمات مشتری نیز کمک کرد و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های سربار گردید. از مزایای نامشهود بازاریابی اینترنتی می‌توان به ارائه تصویری بهتر از شرکت، افزایش دیده شدن، ارتباط مؤثر با مشتری، خدمات بهتر به مشتری و… اشاره کرد.

فرمول بندی استراتژی

اینترنت می‌تواند به عنوان یک کانال بازاریابی برای شرکت در نظر گرفته می‌شود و بنابراین باید بخشی از استراتژی بازاریابی کلی باشد. مهم است که در تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی موارد زیر را در نظر گرفته شود:

  • استراتژی تدوین شده باید اهدافی را که منجر به فروش محصولات از این کانال می‌شوند را ترسیم کند.

  • این استراتژی باید مشتریانی را که کاربر اینترنت هستند، هدف قرار دهد.

  • این استراتژی مشتری را در تصمیم‌گیری برای خرید و همچنین تحویل محصول پشتیبانی می‌کند.

  • استراتژی باید تمایز را از رقابت برجسته کند.

  • این استراتژی باید مصرف‌کنندگان را به استفاده از اینترنت ترغیب کند.

  • این استراتژی باید در جذب مشتری و همچنین حفظ آن کمک کند.

پیاده سازی استراتژی

شرکت باید قبل از اجرای یک استراتژی خاص، جوانب مثبت و منفی استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی را بررسی کند. با استفاده از منابع محدود، شرکت‌ها به دنبال راه حل‌های قابل اجرا هستند. در تدوین استراتژی بازاریابی اینترنتی باید همان مسیرهایی که در هر استراتژی بازاریابی دنبال می‌شود، پیگیری کرد، بدون این که مزایای انحصاری اینترنت برای بازاریابی فراموش شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *