- عجله کردن در فرایند نامگذاری
نامگذاری یک محصول پیچیدهتر از آن است که اغلب مردم فکر میکنند. این کار باید با خلاقیت و متناسب با استراتژی شرکت انجام شود. نه تنها شما نیازمند آن هستید که نامی را انتخاب کنید که به یاد ماندنی و غیرتکراری باشد بلکه نیازمند آن هستید نامی انتخاب کنید که همگام با شرکت شما رشد کند. این فرایند را با نگارش یک خلاصه خلاقانه جامع که اهداف استراتژیک و معیارهای انتخاب نام را مشخص میکند، شروع کنید. هنگامی که طوفان فکری شروع میشود، قبل از محدود کردن جستجوی خود به نامزدهای نهایی، با انواع مختلف مکانیزمهای نامگذاری (یعنی توصیفی، تحریک آمیز، اختصارات و غیره) بازی کنید.
- تلاش بیش از حد برای هوشمندانه بودن
بدترین اشتباه نامگذاری محصول، “تلاش بیش از حد” است. انتخاب نامِ خیلی شگفت انگیز باعث میشد کسی شما را جدی نگیرد. بنابراین باید ایدههای مربوط به نامها را از لحاظ شفافیت مورد بررسی قرار دهید. از مشتریان بازار هدف خود در مورد تصور اولیه آنها از نام انتخاب شده و سهولت انتشار آن در مکالمات روزمره تحقیق کنید.
- انتخاب نام طولانی
مطالعات علمی نشان میدهد که به طور متوسط افراد میتوانند تا هفت عدد را در یک زمان به یاد بیاورند. به همین دلیل است که اغلب شماره تلفنها هفت رقمی است. اگرچه ذهن انسان میتواند زنجیرههای بلندتری از حروف و اعداد را حفظ کند، اما منطقی است که تعداد حروف را در انتخاب نام برند کمتر کنیم.
- تصمیمگیری احساسی
همه ما نامهایی داریم که به دلایلی به آنها متصل شدهایم. مثال متعارف آن نام والدین یا فرزندان است. اغلب اوغات یکی از والدین روی اسم خاصی قفل میکند و سپس گزینههای دیگری را در نظر میگیرد. اما ما فرزندانمان را نامگذاری نمیکنیم، بلکه در حال نامگذاری محصولاتمان هستیم. پس به خاطر داشته باشید: نام محصول شما برای خوشایند شما به وجود نمیآید، بلکه به وجود میآید تا با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. با دقت، ایدههایتان را در زمینه نامگذاری با افرادی که در نهایت موفقیت نام تجاری شما را تعیین میکنند، مورد بررسی قرار دهید و تعصبات شخصیتی را از این فرایند حذف کنید.
- نادیده گرفتن اختلاف معانی در سایر مناطق جهان
نام تجاری شرکتها وقتی قابل قبول هستند که در فرهنگها و زبانهای دیگر نیز دارای بار معنایی قابل قبولی باشند. با توجه به ماهیت به اشتراک گذاری آنلاین، هر چیزی که “محلی” است در حال حاضر “جهانی است. متأسفانه تشخیص معانی دوپهلوی بالقوه عموماً چالش برانگیز است و نیاز به متخصصین زبان شناسی دارد که درک جامعی از زبان داشته باشند.
- محدود کردن خود به نامهای توصیفی
انتخاب نام توصیفی برای محصولات ایدهآل است، زیرا آنها به مصرفکنندگان دقیقاً همان چیزی را میگویند که محصول شما دارد. البته انتخاب نام توصیفی که در حال حاضر مورد استفاده شرکتهای دیگر نیست ممکن است دشوار باشد. بنابراین نگران نباشید نامی انتخاب کردهاید که توصیف کننده محصول شما نیست.