تبلیغات به یک شکل پیچیده ارتباطی تبدیل شده است که از طریق روشهای متنوع پیام کسب و کار را به مشتریان انتقال میدهد. امروزه تبلیغ کنندگان مجموعه گستردهای از انتخابها را در اختیار دارند که در ادامه به دسته بندی آنها میپردازیم؛
تبلیغات آنلاین (دیجیتال):
اگر شما تبلیغی را از طریق اینترنت ببینید، آن تبلیغ به عنوان تبلیغات آنلاین دستهبندی میشود. در حقیقت تبلیغات در بسیاری از صفحات اینترنت به چشم میخورد که انگیزه اولیه کسب درآمد از اینترنت بوده است. تبلیغات اینترنتی سریعترین و آسانترین راه برای دسترسی به میلیونها مشتری بالقوه آنلاین میباشد.
تبلیغات موبایلی:
فرم نسبتاً جدیدی از تبلیغات چندرسانهای از طریق دستگاههای تلفن همراه، آی پد، نوت بوک و سایر دستگاههای سیار الکترونیکی متصل به اینترنت اتفاق افتاده است. روند فعلی در تبلیغات تلفن همراه شامل استفاده عمده از رسانههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام و فیس بوک میباشد.
تبلیغات چاپی:
تبلیغات چاپی شامل سه زیرگروه میشوند؛
- تبلیغات دورهای: تبلیغات در مجلات، روزنامهها یا رسانههای کاغذی دیگر در فواصل منظم را تبلیغات دورهای مینامند (یه عنوان یک آگهی چاپی). برای چند دهه، تبلیغات چاپی استاندارد طلایی برای تبلیغ کنندگان و مشتریان آنها بود.
- بروشورها، آگهیهای چاپی و تبلیغات در نقطه فروش: گرچه میتوان این گروه از تبلیغات را در کنار تبلیغات در روزنامهها و مجلات دستهبندی کرد، اما ماهیت متفاوتی دارند (به دلیل این که شانس دیده شدن آنها کمتر است). اما از طریق قرار گرفتن بر روی یک پیشخوان یا میز خدمت مشتری، روش صمیمیتر و پایدارتری برای جذب مشتری میباشد. هنگامی که اطلاعات بیشتری از شما میتواند در یک آگهی چاپ شود، از این روش استفاده کنید.
- تبلیغات از طریق مکاتبه مستقیم: هر کدام از تکنیکهای بالا میتواند به صورت نامه نگاری مستقیم انجام پذیرد. این یعنی تبلیغات چاپی شما مستقیماً به آدرس مصرف کننده ارسال میگردد. اگر این روش درست، خلاقانه و هوشمندانه انجام شود میتواند راهی عالی برای تعامل با مشتری باشد.
تبلیغات چریکی:
تبلیغات چریکی (یا پارتیزانی) در طول دو دهه گذشته مطرح شده است. این اصطلاح به طور گستردهای برای تبلیغات غیرمتعارف استفاده میشود و معمولاً مشتری را به نوعی به مشارکت یا تعامل با نمایش دعوت میکند. در این نوع تبلیغ مکان و زمانبندی مهم است. پشت این نوع تبلیغ یا بازاریابی نوآوری و خلاقیت نهفته است نه یک بودجه هنگفت.
تبلیغات رادیو تلویزیونی:
بازار بزرگی از ارتباطات از جمله ارتباطات تلویزیونی و رادیویی شکل گرفته است. پخش تلویزیونی تا به امروز، بهترین راه برای رسیدن به تعداد زیادی از مصرف کنندگان بوده است. با آن که تبلیغات تلویزیونی در سالهای اخیر با رشد سایر رسانهها تا حدی جایگاه خود را از دست داده است، با این حال هنوز میتواند مخاطبان میلیونی جذب کند.
تبلیغات محیطی:
هر شکلی از تبلیغات که مصرفکنندگان را خارج از خانهیشان مورد خطاب قرار دهد جزو این گروه از تبلیغات قرار میگیرد. این نوع تبلیغات شامل بیلبوردها، پوسترهای روی اتوبوسها و تلویزیونهای بزرگ دیجیتالی در میادین شهر میشود.
تبلیغات درون فیلم:
استفاده از محصولات یا خدمات خاصی در داستان یک فیلم بدون اشاره مستقیم به آن کالا یا خدمت. اگر شما در یک فیلم دیدید که از یک برند خاص خودرو یا نوشیدنی استفاده میشود، در واقع تبلیغات درون فیلم در حال انجام شدن میباشد که روشی عالی برای رساندن پیام به جامعه هدف توسط تبلیغ کنندگان میباشد.