بازاریابی محتوا استراتژیی هست که نرخ تبدیل تقاضاکننده به مشتری را بهبود میبخشد و امکان ارتباط با مشتریان و اطلاع رسانی به آنها را افزایش میدهد. این روش بازاریابی علاوه بر این که باعث ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط میگردد، همچنین باعث تشویق خرید توسط مشتریان از طریق دادن اطلاعات مورد نیاز آنها و فراهم کردن یک تصمیم به خرید آگاهانه میشود. یک روش استراتژیک بازاریابی، تمرکز بر روی تولید و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب و حفظ مخاطبانی مشخص میباشد. این اقدام نهایتاً منجر به افزایش خرید و سودآوری برای شرکت میشود.
در بازاریابی محتوا، مشتریان، موتورهای جستجو و کسب و کارها دخیل میباشند. به منظور دستیابی به موفقیتهای مناسب در فضای رقابتی امروز، نمیتوان قدرت بازاریابی محتوا را نادیده گرفت. در ادامه هر یک از سه طرف بازاریابی محتوا شامل مشتریان، موتورهای جستجو و کسب و کارها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرند.
مشتریان: امروزه مشتریان آینده نگر در برابر روشهای فروش با چرب زبانی و فشار (hard sell) توسط شرکتها، مقاومت میکنند. در عوض آنها برای کسب اطلاعات خوب، اشتهای بیشتری دارند. اغلب مشتریان قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، به تحقیق در مورد محصولات و خدمات از طریق اینترنت علاقهمند هستند. برای مثال یک مشتری ممکن است قبل از این که پا در یک نمایشگاه ماشین بگذارد، علاقمند به مطالعه در مورد انواع اتوموبیلها، مقایسه قیمت و ویژگیهایشان باشد. همچنین براساس یک تحقیق، بیش از 70 درصد از مشتریان ترجیح میدهند از طریق مقالات در مورد شرکتها اطلاعات کسب کنند و نسبت به تبلیغات و تاکتیکهای سنتی فروش، واکنش کمتری نشان میدهند.
موتورهای جستجو: بر همگان اثبات شده که مصرف کنندگان برای حل مشکلات خود به موتورهای جستجو مراجعه میکنند و برای به دست آوردن مشتریان جدید، بهتر است وقتی که موضوعی را در گوگل جستجو میکنند، شما در نتایج جستجو دیده شوید. موتورهای جستجو الگوریتمهای مورد استفاده خود را برای کندوکاو وب به روز میکنند و این امکان را میدهند تا به طور مداوم کیفیت نتایجی را که شخص هنگام جستجو میبیند بهبود یابد. در سالهای اخیر به طور فزایندهای گوگل، محتوای باکیفیت را حمایت کرده و محتواهای بیکیفیت را تنبیه مینماید. شکی نیست که محتوای به روز همیشه توسط گوگل پاداش میگیرد. بنابراین، انتشار مقالات تازه و به روزرسانی مطالب موجود، به کسب و کار کمک میکند تا نمایشی قوی را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) ارائه دهد و این امکان را برای مشتریان فراهم میکند تا به دفعات از وب سایت یک شرکت بازدید کنند.
کسب و کارها: میتوان به خوبی درک کرد که چقدر محتوای مفید میتواند به ایجاد روابط مؤثر با مشتری کمک کند. محتوا میتواند تخصص و تواناییهایی شرکت در ارائه خدمات را به نمایش بگذارد. بازاریابی محتوا از طریق برجستهسازی موضوعات مهمی که بر دیدگاه مشتریان تأثیرگذار است موجب اعتمادسازی میشود. محتوای رسا، مؤثر و خوش ساخت همیشه میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا؛
- ترافیک بازدیدکنندگان را به سوی وب سایت و شبکههای اجتماعی شرکت سرازیر نماید.
- باعث بهبود عملکرد در صفحات نتایج جستجو گردد.
- به مخاطبان فرصت دهد تا مطالب را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارند.
طبق یک نظرسنجی صورت گرفته در میان متخصصان بازاریابی، وقتی از آنها در مورد مهمترین روند بازاریابی دیجیتال سؤال شد، فراتر از موضوعات داغی مانند اتوماسیون بازاریابی، بازاریابی موبایل و بازاریابی رسانههای اجتماعی، جایگاه اول متعلق به بازاریابی محتوا بود. هر چقدر محتوا بتواند ایجاد ارزش کند، امکان اعتمادسازی برای مشتریانِ هدف آسانتر خواهد بود. علاوه بر این، اگر محتوا به طور مداوم در اینترنت منتشر شود، میتواند تصویری از یک کسب و کار پیشرو در صنعت ایجاد نماید.
اغلب کسب و کارها از بیش از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند: این شرکتها از بازاریابی پست الکترونیکی گرفته تا رسانههای اجتماعی با استفاده از تاکتیکهای مختلف، مخاطبان را جذب و درگیر میکنند. اما تمام این روشها بدون بازاریابی محتوا ناقص است. بازاریابی محتوا نرخ تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه را نسبت به سایر روشهای بازاریابی دیجیتال شش برابر افزایش میدهد.
- 61 درصد از مشتریان آنلاین بعد از خواندن توصیههای یک مقاله اقدام به خرید میکنند.
- 74 درصد از شرکتهای مورد بررسی، معتقدند بازاریابی محتوا منجر به افزایش مشتریان بالفعل شده است.
بازاریابی محتوا همچنین روشی مؤثر است تا شرکتهای کوچک بتوانند خود را در صنعت از سایر رقبا متمایز کنند و این امکان برای آنها فراهم میشود تا آنچه راجع به آنها ویژه است، نشان دهند. معمولاً، موضوع محتوای ایجاد شده یا ارزش محتوای ارائه شده میتواند بین مصرف کنندگان در انتخاب یک برند نسبت به برند رقیب تفاوت ایجاد کند.
افزایش کیفیت ترافیک به یک سایت
کسب اطمینان از قرار گرفتن محتواهای یک سایت در رادار مخاطبان بسیار مهم است. به همین دلیل ضروری است که رتبه بالایی در نتایج موتورهای جستجو مرتبط داشته باشید. بنابراین سئو یک عنصر اساسی در هر استراتژی بازاریابی است. ایجاد محتوا با استفاده از کلمات کلیدی یک صنعت که به دفعات زیاد جستجو میشوند و پاسخ مناسب به پرسش مخاطبان، به دیده شدن بیشتر یک برند کمک شایانی میکند.
کلام آخر
شرکتهایی که به طور مرتب محتوای ارزشمند، آگاهی بخش و مرتبط تولید میکنند تبدیل به ماشینهای جذب مشتری میشوند. عصر بازاریابیِ محصول محور سپری شده و اتخاذ بازاریابیِ مشتری محور امری اساسی است، زیرا مصرفکنندگان امروزی انتظار بالایی دارند. در حال حاضر مشتریان با پیشنهادهای خرید متنوع و متناسب با نیازهایشان بمباران شدهاند. یک استراتژی جامع برای بازاریابی محتوا به ارائه محتواهای معناداری کمک میکند که در هر مرحله از سفر خرید، مخاطبِ مورد نظر را به خوبی همراهی کند.