اهمیت و ضرورت ایجاد برند در حوزه سازندگان تجهیزات صنعت نفت

امروزه با افزایش رقابت در تمامی زمینه های تجاری، داشتن یک علامت تجاری انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در نهایت باعث افزایش سود آوری و ایجاد مزیت رقابتی خواهد شد.
صنعت ساخت تجهیزات مختلف برای صنعت نفت نیز که به عنوان یکی از ستون‌های اصلی توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌آید، مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهاست که با استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید شامل سرمایه، مواد اولیه و نیروی انسانی، تولید محصولات و ارائه خدمات را برای این صنعت فراهم می‌کند. بازار تجهیزات نفتی همواره در مبادلات جهانی سهم بزرگی را بر عهده داشته و در دنیای امروز، حتی بسیاری از تجهیزات سازندگان داخلی از قابلیت صادرات محصولات و خدمات خود برخوردارند.

امروزه ساخت و تولید کالاها و تجهیزات نفتی از جمله موارد کلیدی و مهم در توسعه بخش های بالا و پایین دستی نفت بوده و از الزامات خوداتکایی در صنعت نفت کشور در آینده محسوب می شود. لذا ورود و حمایت هر چه بیشتر از شرکت های سازنده که از دانش و سرمایه های های انسانی قابل توجهی برخوردارند، از جانب دولت امری ضروری است.

از طرفی نیاز روز افزون اقتصاد جهانی، علی الخصوص منطقه به توسعه عمرانی و زیر ساختی، فرصتی را فراهم آورده که دولت با تدبیر و مدیریت صحیح بازار داخلی و حتی صدور کالا و تجهیزات توسط سازندگان تجهیزات صنعت نفت، این ظرفیتها و پتانسیلها را استفاده و از آن به عنوان پایگاه محکم و روبه رشد تجارت داخلی و خارجی سودمند گردد.
اما یکی از ضرورتهای مدیریت و ساماندهی و حمایت و دفاع از توانمندیهای سازندگان داخلی در کشورمان، ایجاد نشان تجاری (برند) در این صنعت است. دست اندرکاران مرتبط کشورمان تاکنون توجه و حساست لازم را در زمینه برند سازی در ساخت تجهیزات همانند تمرکز بر برند سازی در خصوص امور پیمانکاری را نداشته اند و چه بسا که ضمن از دست دادن فرصتهای حضور و کسب سهمی از بازار های جهانی، ماندگاری در این بازار ها را نیز نتوانسته ایم تداوم بخشیم. با نگاهی به موفقیتهای کشورهای صادرکننده تجهیزات در دهه های اخیر به خوبی به اهمیت برند سازی در زمینه ساخت تجهیزات نفتی پی می بریم.
اما قبل از پرداختن به اهمیت و الزامات برند سازی در زمینه تجهیزات نفتی به تعریفی جامع و کامل از برند که توسط انجمن بازاریابی آمریکا ارائه شده است اشاره می کنیم. ازدیدگاه این انجمن برند عبارتست از :” اسم، عبارت، سمبل، طرح و یا ترکیبی از این موارد با هدف شناسایی کالا و خدمات از یک فروشنده و یا گروهی از فروشندگان و تفکیک کردن آنها از یکدیگر در رقابتهای اقتصادی”.
نقش برند و عنوان تجاری در نفوذ و ماندگاری در بازار های مصرف بایستی برای همه سازندگان اهمیت و جایگاه مشخصی داشته باشد و سازندگان بایستی به فکر برند سازی و تعیین و تثبیت جایگاه تجهیزات قابل ارائه خودشان باشند که در صورت تحقق، این امر موجب جلب اعتماد خریداران و در واقع باعث وفاداری مشتریان خدمات به تداوم استفاده از آن خواهد شد.
لذا امروزه با افزایش رقابت در تمامی زمینه های ساخت تجهیزات، داشتن یک علامت تجاری انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در نهایت باعث افزایش سود آوری و ایجاد مزیت رقابتی خواهد شد و همانطور که مستحضرید، برند سازی در استراتژیهای بازاریابی نیز حیاتی است به خصوص برای شرکتهایی که تجهیزات خود را برای اولین بار می خواهند در یک کشوری ارائه نمایند.
یک برند سازی قوی می تواند آگاهی بازار و قابل قبول بودن کیفیت تجهیزات را تسریع بخشد در حالی که برند سازی ناقص می تواند ضعف و شکست در رقابت را سرعت ببخشد.
بهرحال نام و نشان تجاری در زمینه تجهیزات نفتی از جمله الزامات فراروی سازندگان بوده و حمایت های بخش دولتی به منظور حضور پرقدرت چه در عرصه داخلی و چه در عرصه صادرات تجهیزات و خدمات نیز از الزامات آن محسوب می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *