پنج مرحله بازاریابی محتوا با کمک روانشناسی شخصیت خریداران

یک چارچوب ساده پنج مرحله‌ای برای استفاده از روانشناسی شخصیت خریداران در بازاریابی محتوا به شرح ذیل می‌باشد؛

1-مشکل چیست؟

اگر دلیل بی‌خوابی شبانه مردم را توضیح دهید و برای آن راه حلی ارائه کنید، می‌توانید نظرشان را به خود جلب نمایید. اگر شما محتوای خود را براساس دردهای یک شخص به نگارش دربیاورید و راه حل‌های منطقی برای چالش‌های آن‌ها ارائه دهید می‌توانید آن‌ها را در مسیر خرید از شرکت‌تان قرار دهید.

انسان‌ها موجودات عاطفی هستند و آمیگدال آن‌ها (که احساسات را تنظیم می‌کند، معروف به “مغز مارمولک”)، یک تصمیم فوری اولیه را مبتنی بر غریزه بدوی می‌گیرد. دانشجویی با بودجه محدود، گوشی آیفون جدید را مشاهده می‌کند و مغز مارمولک فوراً می‌گوید “الان اون رو بخر”، سپس قسمت منطقی مغز شخص به سرعت به دنبال دلیل می‌رود تا توجیه کند چرا باید آن را بخرد. اکثر کمپین‌های تبلیغاتی با این حرکت عاطفی تجارت می‌کنند.

مدیر یک بخش از شرکت را در نظر بگیرید که با تیم زیرمجموعه خود مشکل دارد و این را خطری برای پست خود فرض می‌کند. این مدیر مقاله‌ای را با عنوان ” چگونه تیم خود را بهتر مدیریت کنیم” در اینترنت می‌یابد. اگر در مقاله، ابزاری ارائه شود كه بتواند به او در رفع مشکل كمك كند، بذر كاشته می‌شود. او اکنون یک متحد دارد که می‌تواند به او کمک کند.

مردم نمی‌خواهند کالایی را صرف داشتن آن خریداری کنند. آ‌‌ن‌ها می‌خواهند راه حلی برای مشکلات خود بخرند (یا می‌خواهند حس بهتری پیدا کنند). به قول آنتونی رابینز؛ “مردم کالا نمی‌خرند، آن‌ها احساسات می‌خرند.”

مردم به خاطر بیمه، بیمه نمی‌خرند. آن‌ها احساس امنیت و اطمینان را می‌خرند. آن‌ها قهوه می‌خرند تا احساس کنند زنده و پرانرژی هستند. مردم ماشین گران قیمت جدید می‌خرند تا احساس مهم بودن و برتر بودن را نسبت به همسایه و فامیل داشته باشند.

اگر بتوانید شخصیت انسان‌ها را به گونه‌ای درک کنید که بدانید نیازها و محرک‌های آن‌ها چیست، می‌توانید به آن‌ها احساسی ارائه دهید که نیازهای آن‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهد. سپس از طریق مطالب خود ارتباط قدرتمندی با مردم برقرار خواهید کرد.

2-به زبان آن‌ها صحبت کنید

پس از آگاهی از شخصیت مخاطبان خود، برای تأیید ارتباط و درگیر کردن آن‌ها، لازم است که به زبان آن‌ها صحبت کنید. دو دلیل برای این کار وجود دارد:

  • اعتمادسازی
  • کم کردن حواشی

لحن‌های مختلفی که در طول روز استفاده می‌کنید را در نظر بگیرید؛ نحوه صحبت با خانواده، نحوه صحبت با دوستان، نحوه صحبت با افرادی که کار می‌کنید و… . شما با همان لحن غیررسمی و صمیمی که با همسرتان حرف می‌زنید با رئیس خود صحبت نخواهید کرد.

مردم به طور طبیعی به گروه‌های همفکر تقسیم می‌شوند. با درک واقعی شخصیت مخاطبان و این که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود، می‌توانید با آن‌ها به شکلی صحبت کنید که ارتباط مؤثر برقرار کرده و ایشان را جذب برند خود کنید.

3-سئوالات درست مطرح کنید

بازاریابی محتوا مبتنی بر پاسخ‌گویی به سؤال مناسب در زمان مناسب است. و این سوال از ذهن خواننده شما نشأت می‌گیرد، و شامل افکار، خواسته‌ها و نگرانی‌های آن‌ها می‌باشد. شرکتی که بازاریابی محتوای خود را براساس خواسته‌های مخاطبان تعریف نکند مانند شخصی بی نزاکت در یک مهمانی است که بی وقفه در مورد خود صحبت می‌کند.

4-زمان مناسب را شناسایی کنید

بررسی کنید که مخاطبان در چه مرحله‌ای از گشت و گذار در وب سایت‌تان سئوالات خود را خواهند پرسید تا بتوانید با پرسش مناسب در آن مرحله حاضر باشید.

5-مکان مناسب را شناسایی کنید

بررسی کنید که در چه نقطه‌ای از وب سایت‌تان حضور می‌یابند تا شما با محتوای خود نظر آن‌ها را جلب کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *