برند یعنی یک نام، عبارت، نشانه یا علامت یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود. برند یا نشان تجاری از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک واحد صنعتی است که معرفیکننده یک سازمان یا شرکت با همه ابعادش است. درواقع، یک برند معرفیکننده کالاها، خدمات و اهداف شرکت شما بوده و آن را در ذهن بیننده، مشتری و مصرفکننده به تصویر درمیآورد. نخستین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برندسازی به این اعتماد و تعهد شتاب میبخشد. بیشتر برندها یک نشان خاص دارند که به منظور یادآوری تعهد، عمل میکند.
در این نشان از رنگ، شکل، حروف و تصاویر، عبارات، موسیقی و… برای خلق یک تصویر خاص و متفاوت استفاده شده تا نظر مشتری را جلب کرده و او را به سمتی که مد نظر است، هدایت کند. از این رو برای توسعه بازار و گسترش دامنه مشتریان محصولات تولیدی همواره بر برندسازی تاکید شده و میشود چراکه بنگاههای تولیدی با استفاده از یک برند معتبر میتوانند حضور پیوسته و فعالتری در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشند، در سازمانهای موفق، این روزها دیگر یک امر تشریفاتی به شمار نمیرود و ضرورت ایجاد و مدیریت آن بر بسیاری از مدیران آنها نیز پوشیده نیست، یک برند، نخستین و به احتمال بزرگترین توصیف یا «ظاهر» یک محصول، یک خدمت یا یک سازمان است. تمام برندها، به طور معمول تصویری را تداعی میکنند؛ چه فرهنگی، چه زبانی، چه شخصی.
چرا بر برندسازی تاکید میشود؟
امروزه برندسازی هزینه چندانی ندارد و نشانهای تجاری هوشمند با بهرهگیری از سطح میانگینی از ابزارهای جدید رشد جهانی برند خود را سرعت بخشیده و آن را تقویت میکنند و اگر به تغییرات اقتصادی تازه نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که برندها در مقایسه با محصولات بدون برند عملکرد بهتری داشتهاند و چرخه عمر محصولاتی که نشانسازی تجاری شدهاند از سایران طولانیتر بوده و در این زمان چالشبرانگیز همچنان برندهای قوی در حال تقویت خود هستند و صاحبان آنها فرصتها را تشخیص داده و تمام تلاش خود را برای سالهای آینده به منظور رشد برنامهریزی میکنند. اگر برندسازی نکنیم و اگر تفاوت ایجاد نکنیم، هیچگاه به سود بلندمدت نخواهیم رسید و مردم نمیتوانند با محصولات ما رابطه عاطفی برقرار کنند و به برند ما وفادار نخواهند بود. برندها میتوانند میلیونها نفر از انسانها را برای پیوستن به انجمنها تحت تاثیر قرار دهند و برای برخی از محصولات حس جمعی ایجاد کنند. همچنین برندها میتوانند احساسات گروهی مردم را برای انجام کاری برانگیخته کنند که محصولات بدون نشان هیچگاه چنین توانایی را نخواهند داشت. امروزه ساخت برند همانند گذشته دیگر کار سادهای نیست و یک مدیر صنعتی به یک استراتژی رو به رشد فرهنگی برای رسیدن به رشدی پایدار نیاز دارد تا بتواند نشانی ویژه ایجاد کند. با این حال فرصتها و ایدههای زیادی در این راه موجود است. یکی از این فرصتها توجه به مزیتهای نسبی در هر منطقه است. بهتر است چینش صنعتی در هر استان و منطقه به سمتی برود که خوشههای تخصصی و در کنار آن نشانهای تجاری ویژه آن مرز و بوم ایجاد شود. این امر نهتنها فرهنگ مشارکت صنعتی در آن مناطق را گسترده میکند بلکه خواهد توانست مشکل تامین بازار و بازاریابی را برای صاحبان صنایع حل و فصل کند.