یک برند قوی سالم قطعاً ویژگیهایی مهمتری از “بهترین بودن” یا “بزرگترین بودن” دارد. یک برند سالم و قوی همچنین نتایج بیشتری از “فروش خوب” به همراه خواهد داشت. یک برند سالم قوی یک محصول را در طول زمان پایدار نگاه داشته، ارتباطات بی نظیر ایجاد کرده، و برای مشتریان هدف ارزش آفرینی می کند.
در این مطلب چک لیست از ۲۳ ملاکهای سلامت که در کتاب شناخت برند توسط پیتر چِوِرتون “(Peter Cheverton : Understanding Brands (Creating Success) ” ارائه شده بود، آورده شده است :
۱- آیا برند بر اساس یک طرح از “یک جوهره خالص” و ” ارزش برای مشتری نهایی” بنا شده است؟
۲- آیا یک تعریف شفاف و مستحکم از این برند وجود دارد؟
۳- آیا برند دارای یک بارِ هیجانی شفاف و مشخص است؟
۴- آیا برند یک شخصیت جذاب و متناسب دارد؟
۵- آیا می تواند وفاداری مشتریان را کسب کرده، ایجاد کند و مهمتر اینکه حفظ کند؟
۶- آیا کاملاً توسط مشتریان هدف شناخته شده است؟
۷- آیا شهرت و اعتبار بالایی نزد مشتریان هدف دارد؟
۸- آیا توازن مناسبی بین توانمندیهای شرکت و نیازهای مشتری برقرار نموده است؟
۹- آیا به عنوان یک مزیت رقابتی شناخته می شود؟
۱۰- آیا به عنوان یک سرمایه گذاری رو به رشد محسوب می شود که شرکتهای دیگر تمایل به مالکیت آن را داشته باشند؟
۱۱- آیا در طول زمان ارتباط خود را در پاسخ به انتظارات و ادراکات متغیر مشتری حفظ نموده است؟
۱۲- آیا سود آوری کسب و کار همسو با استراتژی آن افزایش می دهد؟
۱۳- حسی بین کسب و کار و معماری برند ایجاد می کند؟
۱۴- آیا یک هاله محافظ برای استراتژیهای رشد ایجاد می کند؟
۱۵- آیا یک حصار در مقابل محصولات تازه وارد یا محصولات جایگزینی ایجاد کرده است؟
۱۶- آیا جایگاه انحصاری در بازار کسب نموده و یک فضای مناسب در ذهن مشتری ایجاد کرده است؟
۱۷- آیا یک حس شفاف از ارزش را به معرض نمایش می گذارد؟
۱۸- آیا یک ارتباط متقابل مستحکم از جهات مختلف با مشتری ایجاد شده است؟
۱۹- آیا از طریق تعامالات و ارتباطات مثبت یک تعریفی از برند در ذهن مشتری شکل گرفته است؟
۲۰- آیا در طول زمان بصورت غیرمتناقض مدیریت و پشتیانی شده است؟
۲۱- آیا ارزش هایی دارد که بتوان در همه بخش های بازاریابی بصورت بدون تناقض و موفقی بکار گرفت؟
۲۲- آیا می توان همه رسانه های ترویجی را با هم بکار گرفت؟
۲۳- آیا خواست مردم را به این سمت می برد که بخواهند دست روی آن گذاشته و انتخابش کنند؟