تبلیغات جزء مهمی از بازاریابی

تبلیغات یک فرآیند است نه یک رسانه با حقوق خاص خودش، اگر چه تبلیغات به شکل های گوناگون رسانه ای برای ارتباط برقرار کردن به کار می رود. تبلیغات در ساده ترین شکل آن، روشی است که فروشنده یا صاحب کارخانۀ یک محصول، با مشتری و مصرف کننده از طریق یک رسانه یا رسانه های زیادی ارتباط برقرار می کند. این امرمی تواند به سادگی یک تابلوی فروشی باشد که در تابلوی اعلانات یک سوپر مارکت قرار دارد.

فروشنده متوجه این موضوع است که محصولی برای فروش با قیمت داده شده به مردم دارد تا کسانی که احتمالا این محصول را می پسندند، آن را بخرند. این موضوع شکل های ابتدایی تبلیغات را به یاد می آورد، هنگامی که کالاهای جدید و عجیبی با کشتی از خاور دور و هند،  مانند چای و چاشنی ها به اروپا فرستاده می شد، نیاز بود تا برای خرید آن ها، توجه مردم به محصولاتی که تا آن زمان با آن مواجه نشده بودند، جلب شود.

در هر صورت، حتی تابلوی اعلانات یک سوپر مارکت ممکن است به عنوان یک مکان بازاریابی شلوغ در نظر گرفته شود. در حالی که شاید آنجا میزهای دیگری نیز برای فروش پیشنهاد شوند و آگهی های دیگری برای مصرف کنندگان خوانده شود. به خاطر جلب توجه مشتریان به یک آگهی مخصوص، شخص پیشنهاد فروش یک میز برای فروش را به صورت جالب و چشمگیری، شاید با کاربرد ساده ای از رنگ، ارائه می دهد.

آن ها همچنین مجبورند بر منافع و سودهای محصول پیشنهادی خود تأکید کنند. تنها دو راه برای سود اساسی وجود دارد تا یک محصول با دیگر موارد و انواع مشابه خود مورد مقایسه قرار گیرد،  یعنی بایدیا به صورت بهتر و یا ارزان تر یا (هر دو این موارد با هم) توصیف شود.

بازاریابی: تبلیغات از کجا آمده است؟

تعداد بسیاری از مردم فکر می کنند بازاریابی فقط شامل فروختن و آگهی دادن است و متعجب می شوند اگر بدانندکه ما هر روز در معرض بمباران تبلیغات تجاری تلویزیون، آگهی های روزنامه و فعالیت ها و تبلیغات پستی مستقیم هستیم. در هر صورت، فروختن و آگهی دادن تنها نوک کوه یخ ،یعنی قسمت کوچکی ­ از بازاریابی محسوب می شود.

امروزه، بازار یابی نه تنها به صورت منطق قدیمی آن مبنی بر فروش کالا درک می شود، بلکه در منطق جدید آن به منظور راضی و قانع کردن مشتریان بکار می رود. اگر فعالیت بازاریابان در مورد فهمیدن نیازهای مشتریان به خوبی انجام شود، محصولاتی به وجود می آید و توسعه می یابد که دارای ارزش بیشتری بوده و به نحو کارآمدتری قیمت گذاری شده، توزیع گردیده و ترویج و تبلیغ می شوند و این تولیدات خیلی آسان تر به فروش می روند.

بنابراین، فروختن و تبلیغات فقط قسمتی از مجموعۀ بزرگ بازار یابی است. مجموعه ای از وسایل بازاریابی است که در جهت اثر گذاشتن بر مراکز فروش فعالیت می کنند. مجموعۀ بازاریابی شامل اعمال و فعالیت های هر شرکت یا مؤسسه ای است که با آن می توان بر میزان درخواست یا تقاضای محصولات تأثیر گذاشت. احتمالات زیادی می تواند در قالب ۴ گروه متنوع جمع شود که به نام«۴ پی» شناخته می شوند و عبارتند از:۱-محصول، ۲-قیمت، ۳-مکان ۴-تبلیغ می باشد.

۱محصول: به معنای ترکیبی از کالاها و خدماتی است که کمپانی به بازار مورد نظرش ارائه می دهد. بنابراین، محصولات و قطعات شرکت فورد از پیچ، مهره، شمع، پیستون، چراغ اصلی و هزار قسمت دیگرتشکیل می شود. فورد محصولات را به شیوه های گوناگون و به صورت انتخابی ارائه می کند.

ماشین به صورت کامل سرویس می شود و یک وارانتی  ضمانت نامه به شرط تعویض _ است که شامل بیشتر قسمت های محصول از جمله لوله اگزوز هم می شود.

۲قیمت: قیمت مقدار پولی است که مشتریان باید برای به دست آوردن محصول بپردازند. محاسبات شرکت فورد قیمتی را برای مصرف کننده پیشنهاد می کند که ممکن است واسطه ها یا فروشندگان برای هر قطعه محاسبه نمایند، اما فروشندگان محصولات فورد به ندرت همۀ هزینه های قطعات را با هم مطالبه می کنند.

در عوض آن ها با هر قیمتی با هر مشتری معامله می کنند، با او چانه می زنند، به او تخفیف می دهند، با مبلغی پول ماشین کهنه را با ماشین جدید عوض می کنند و شرایط اعتباری برای تنظیم موقعیت رقابت تجاری و آوردن قیمت به سطح توانایی و ادراک خریدار برای پرداختن ارزش ماشین انجام می دهند.

۳مکان: شامل فعالیت های شرکت می شود که در آنجا برای رسیدن به دست مصرف کننده تولید می شود. شرکت فورد مجموعه بزرگی از نمایندگی های فروش است که هر کدام به طور مستقل، مالک محسوب می شوند و مدل های مختلف فراوانی از محصولات شرکت را می فروشند و اداره می کنند. شرکت فورد این فروشندگان و توزیع کنندگان را با دقت بسیار زیادی انتخاب و به صورت قوی از آن ها پشتیبانی و حمایت می کند.

توزیع کنندگان صورتی از موجودی های اتومبیل های فورد را در دست دارندو آن ها را به خریداران مستعد و توانا نشان می دهند، بر سر قیمت ها چانه می زنند، فروش را انجام می دهند و پس از فروش به ماشین ها سرویس و خدمات پس از فروش ارائه می کنند.

۴تبلیغ: فعالیت هایی است که امتیازات و برتری های محصول را بیان می کند و مصرف کنندۀ مورد نظر را برای خرید محصول قانع می سازد. شرکت فورد سالانه بیش از ۱٫۱ بیلیون دلار برای تبلیغ شرکت و محصولاتش برای مصرف کنندگان هزینه می کند. فروشندگان و نمایندگی های فروش نیز از طریق خریداران مستعد و قانع کردن آن ها مبنی بر این که فورد برای آن ها بهترین ماشین است،در کارتبلیغ به شرکت کمک می کنند.

شرکت فورد و فروشندگان آن به شیوۀ خاصی تبلیغ می کنندفروختن، بخش کوچکی از سرمایه ای است که بازگردانده می شود. و  به عنوان انگیزه و محرکی است برای خرید اضافی و به دست آوردن سود بیشتر. یک برنامۀ بازاریابی مطلوب، ترکیبی است از همۀ این مجموعه عناصر بازاریابی که داخل یک برنامه هماهنگ و یکپارچه برای بدست آوردن موفقیت اهداف بازاریابی شرکت، به وسیله ارزش دادن به مصرف کنندگان طراحی شود.

بازاریابی از مجموعه ابزار تاکتیکی برای ایجاد یک موقعیت قوی در بازارهای هدف تشکیل شده است. در میان این «۴ پی» برای مجموعۀ بازاریابی، تبلیغ یا ترویج مورد مهمی است که ما به آن علاقه مندیم.بازاریابی یکی از شاخه های تبلیغ یا ترویج محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *