استراتژی‌های تعیین نام تجاری در صنعت دارو

بازارهای دارویی تا حدودی از بازارهای مصرفی عمومی متفاوت می‌باشند و در نتیجه بازاریابی برندهای دارویی نمی‌تواند از قواعد و قوانین تثبیت شده در زمینه برندهای مصرفی تبعیت نماید.

عموماً اکثر بازارها به منظور پاسخگویی در قبال تقاضای مصرف کنندگان عمل می‌نمایند و می‌تواند توسط فعالیت‌های بازاریابی تولید کننده یا سایرین تحت تأثیر قرار گیرد. مصرف کنندگان عموماً محصولات را به چندین دلیل متفاوت انتخاب می‌نمایند. در چنین صنایعی فعالیت‌های بازاریابی می‌تواند محصولات را مهم‌تر یا مطلوب‌تر جلوه داده و یا بواسطه متقاعد نمودن تعدادی از مصرف کنندگان نسبت به مطلوب بودن محصول، برای محصول ایجاد تقاضا نماید.

از طرفی دیگر، بازارهای دارویی تنها به جهت پاسخگویی به نیازهای حیاتی دارویی و درمانی افراد موجودیت دارند. دسترسی پذیری یا ترفیع محصولات دارویی جدید نمی‌تواند مستقیماً برای آنها ایجاد تقاضا نماید. بعبارتی بر خلاف کالاهای مصرفی، که تقاضا می‌تواند بواسطه تبلیغات خلاقانه و یا سایر روش‌های ترفیعی بوجود آید، شرکت‌های دارویی نمی‌توانند بدین طریق برای محصولات خود تقاضا ایجاد نمایند. تقاضا برای محصولات آنتی بیوتیک با توجه به شیوع بیماری‌های عفونی مشخص‌ می‌گردد و نیاز و تقاضا برای سایر محصولات دارویی با توجه به گسترش بیماری‌های فراگیر مشابه.
به هر جهت، بواسطه بررسی آنکه حقیقتاً در بازارهای دارویی چه رخ می‌دهد و و ارزیابی نیروها و ارتباطات مرتبط، مدیران محصولات دارویی می‌توانند بازاریابان کارآمدتر و اثربخش‌تری گردند. در آینده، که بازارها رقابتی‌تر خواهد گردید، بازاریابی مبتنی بر مستندات و تحقیقات بازاریابی از لازمه‌های کسب موفقیت محسوب خواهد شد.
بواسطه برند ، تصاویر ذهنی مشخصی توسط شرکت تولید کننده ایجاد می‌گردد که به هنگام تفکر در رابطه با این محصولات به ذهن مصرف کننده خطور می‌نماید. هنگامیکه مصرف کننده این برندها را در جایی می‌بیند آنها را با مجموعه‌ای از انتظارات و ادراکات مرتبط می‌نماید. علاوه بر این مصرف کننده این مفاهیم، تفکرات، و تصاویر را با شرکت‌های بخصوصی مرتبط می‌نماید زیرا برندهای هر یک از شرکت‌ها تعیین و تثبیت گردیده است.
استفاده از نام تجاری عبارتست از:

  • تصویر ایجاد شده در ذهن مصرف کننده
  • خصوصیات ملموس و ناملموس محصول یا خدمت که آنرا منحصر بفرد می‌سازد
  • محصولات دارای برند غالباً در میان محصولات مشابه شانس انتخاب دارند زیرا ارزش ادراک شده‌ای را در زمینه بهتر و برتربودن دارا می‌باشند.
  • در صنایعی که زمان پتنت محدود بوده و قلمروی انحصاری بازار بدلیل معرفی محصولات ژنریک سریع‌تر از بین می‌رود، نام‌های برند نیازمند انجام فعالیت شدیدتری در دوره زمانی حفظ پتنت خود می‌باشند.

اهمیت استفاده از برند در سطح جهانی:
شرکت‌های دارویی در زمینه استفاده از برند در سطح جهانی، امروزه مسیری را می‌پیماید که صنایع مصرفی برای دوره‌ای طولانی آنرا بعنوان یک اصل پذیرفته‌اند. صنعت دارویی به دلایل چندی در این زمینه از صنایع مصرفی عقب می‌باشد. دلایل عمده عبارتند از:

  • شرایط قانونگذاری متفاوت در کشورهای مختلف
  • تفاوت در شاخص‌‌ها در سطح بازارهای متعدد
  • سازمان‌های دارویی پراکنده با فقدان مدیریت کارآمد منطقه‌ای یا جهانی

آینده برندگذاری در صنعت دارویی:
ایجاد برند های دارویی موفق مستلزم درک آنست که بازارهای دارویی متفاوت از سایر بازارهای مصرفی می‌باشند. همانطور که شرکت‌های دارویی به سمت برندهای بزرگتر و بزرگتر حرکت می‌نمایند، نگاه تیزبینانه‌تری را نیز نسبت به ارزش ویژه ای که برندها برای آنها به همراه دارند و نیز چگونگی بهره برداری کارآمد از آنها پیدا نموده‌اند. در آینده شرکت‌های دارویی برندهای شرکت را توسعه خواهند داد ولیکن نه الزاماً برای پشتیبانی از محصولات خود بلکه برای پشتیبانی از کسب و کار خود.
بعبارتی با افزایش چشمگیر مخاطبین هدف جهانی با قابلیت دسترسی به طیف گسترده‌ای از اطلاعات، ایجاد برندهای جهانی امروزه در صنعت دارویی امری شدیداً حیاتی گردیده است. داشتن یک فرآیند برندگذاری جهانی واحد همراه با خلق برندهای جدید در هر یک از حوزه‌های کلیدی بازار دارویی، به ایجاد برندهای کارآمدتر کمک خواهد نمود. در نتیجه تنها شرکت‌هایی که قادر به مشارکت با آژانس‌های تبلیغاتی جهت ایجاد برنامه‌های کارآمد برندگذاری در سطح جهانی می باشند، از مزایای تخصیص یافته به برندهای جهانی و پایدار بهره مند خواهند گردید.
در آینده برندهایی مورد توجه خواهند بود که خود را به سطحی بالاتر از محصولاتشان می رسانند و به مفهومی بالاتر از تولید توجه می‌کنند، چرا که آنها در پی رضایت مشتری هستند و همه قوایشان را برای رسیدن به این آرزو که کسب خشنودی مشتری است، متمرکز می نمایند.
مثلا آینده داروسازی آنست که دیگر داروهای عمومی‌ای که ابتدا ساخته شده و سپس مشتری آنها را بر اساس تجویز پزشک تهیه و استفاده می‌کند، کنار خواهد رفت و به جای آن داروهایی فراگیر خواهد شد که بر اساس ویژگی‌های افراد دارو ساخته شده و برای هر کس با توجه به مشخصات بیماری‌ای که به آن گرفتار شده است، یعنی با توجه به نوع و شدت بیماری‌ای که دارد، دارو ساخته می‌شود تا بتواند از درمانی که مختص اوست استفاده ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *