تقسیم بندی بازار چیست؟

مشتریان مختلف نیاز های متفاوتی دارند . همه ی آنان نیازمند یک نوع کالا یا مزیت های کالا نیستند ، و همه نیز یک کالای خاص را به یک دلیل خریداری نمیکنند. تقسیم بندی بازار برای شما این امکان را فراهم میسازد که بازارهایی را که در آن هستید و نیز بازارهایی را که باید در ان باشید را بررسی کنید. تفکیک مشتریان به گروه هایی که نیاز های مشابه دارند سودمند است. هر یک از این گروه ها یک بخش از بازار را تشکیل می دهند.

تقسیم بندی بازار
در مورد کالاها و خدمات مصرفی ، معمول است که بخش های بازار را با استفاده از روش های طبقه بندی مصرف کنندگان بر حسب گروه های اجتماعی – اقتصادی ، سن، جنس ، شغل یا منطقه تعریف میکنند.
بازاریابی کالاها و خدمات صنعتی متفاوت است زیرا در این موارد مشتری معمولا شرکت دیگر یا اداره دولتی است . تعداد مشتریان احتمالا بیشتر نزدیک به ۱۰ هزار است تا ۱۰ ملیون و ممکن است در حالت عرضه ی کالا و خدمات به نیروگاه ها ، معادن زغال سنگ و غیره تنها محدود به چند صد مشتری باشد. شیوه های اصلی بخش های بازار در اینجا عبارت است از:

  • بر حسب منطقه ی جغرافیایی
  • برحسب صنعت یا بخش فرعی صنعت
  • بر حسب محصول
  • برحسب درخواست
  • بر حسب تعداد مصرف کنندگان نهایی
  • بر حسب کانال توزیع – توزیع کننده ، تولید کننده ی تجهیزات، مصرف کننده ی نهایی

تقسیم بندی همچنین میتواند بر اساس عوامل زیر باشد:

  • اندازه سفارش
  • تناوب سفارش

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *