امروزه بازاریابی محتوا ابزاری پیشرو در حوزه بازاریابی است و هر کسب و کاری از آن برای توسعه فعالیتهای خود استفاده مینماید. بازاریابی محتوا روشی عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف و انتقال پیام کسب و کار به صورت کامل و روان به آنها میباشد. شرکتها میتوانند در صورت استفاده از بازاریابی محتوا به اهداف بازاریابی خود سریعتر دست یابند و به همین دلیل است که تعداد زیادی از شرکتهای محلی و بینالمللی از بازاریابی محتوا به عنوان استراتژی اصلی بازاریابی استفاده میکنند.
با این حال، این گونه نیست که هر شرکتی که از رسانههای دیجیتال استفاده کرده و محتوای آنلاین تولید کند از مزایای بازاریابی محتوا برخوردار گردد. برای این که تولید محتوا برای یک تجارت سودآور باشد باید یک استراتژی بازاریابی مناسب برای آن طراحی شود. در برخی مواقع بسیاری از شرکتها نتوانستهاند بازاریابی محتوای خود را به طور موثر استراتژیک کنند و از آن رنج میبرند، زیرا سرمایهگذاری روی تولید محتوا برای آنها بازدهی کمی به همراه داشته است.
به منظور اجتناب از چنین مشکلاتی، شرکتها نیاز دارند تا استراتژی محتوای خود را در مسیری که منجر به جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش و سودآوری گردد، تدوین نمایند. این مقاله با هدف دستیابی به یک استراتژی بازاریابی محتوای مناسب به موضوعات مربوطه میپردازد.
- مخاطبان هدف را مورد خطاب قرار دهید
مخاطبان در صورتی به محتوای شما توجه میکنند که موضوعی قابل ارتباط با مسائل و مشکلاتشان در آن پیدا کنند. به همین دلیل است که شرکتها همیشه باید سعی کنند محتوا را برای مشتریان هدف قابل اعتماد جلوه دهند و از طریق محتواهای مفید با آنها ارتباط برقرار کنند. چنین کاری باعث جذب افراد بیشتری از طریق اینترنت خواهد شد.
- رسانه معتبر انتخاب کنید
شرکتهایی که راز جذب مخاطب هدف خود را میدانند و تلاش میکنند تا توجه آنها را به مطالب خود جلب کنند، اغلب تصمیم میگیرند از محتوانویسان حرفهای در تولید محتوای خود بهره بگیرند. از طرفی انتخاب رسانه معتبر برای انتشار محتوا در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت میباشد، به نحوی که مشتریان به محتواهای منتشر شده در رسانههای مناسب، اعتماد و اتکاء میکنند. در میان شبکههای اجتماعی و رسانههای مختلف داشتن یک وب سایت مناسب برای هر شرکت ضرورتی اجتناب ناپذیر میباشد.
- در وب سایت شرکت دکمه فراخوان (Call for Action) طراحی کنید
محتوا باید با طراحی مکانیزم “فراخوانی برای اقدام” تکمیل شود تا مخاطبِ هدف بتواند فوراً و فعالانه به محتوا واکنش نشان داده و منجر به فروش کالاها و خدمات شرکت گردد. این مکانیزم نباید حالت اجباری و آزاردهنده برای مخاطب داشته باشد زیرا به هدف بازاریابی محتوا آسیب میرساند و باید با خلاقیت و در جای مناسب از آن استفاده نمود. اگر شرکتی این ترفند را برای برقراری تماسهای عملی در محتوای خود به راه اندازد، میتواند شاهد تغییرات مثبت در جذب مشتریان باشد.
- هدف محتوای خود را تعیین کنید
شرکتها نباید محتوا را به طور تصادفی و بدون برنامه و استراتژی تولید کنند، زیرا این امر میزان تأثیرگذاری بر مخاطب و جذب مشتری را کاهش میدهد. کار درستی این است که در هر پروژه محتوا یک هدف مشخص گردد و برای رسیدن به آن هدف تلاش زیادی صورت گیرد. بدون هدف، نمیتوان پیگیری کرد که چه نوع محتوایی نتایج خوبی را به بار میآورد و در محیط کسب و کار مشکلی ایجاد نمیکند. همچنین با دانستن هدف برای هر محتوا، کسب و کارها میتوانند از بازخوردهای مثبت اطمینان حاصل کنند، زیرا در این صورت میزان کسب موفقیت در تولید و انتشار محتوا قابل اندازهگیری خواهد بود.
- قابلیت دسترسی را افزایش دهید
از محتوا می توان برای قرار دادن ردپاهای دیجیتالی در بسیاری از فضاهای مجازی و هدایت مخاطبان مورد نظر به سمت وب سایت شرکت استفاده کرد که قطعاً به نفع کسب و کار خواهد بود. به همین ترتیب راهاندازی فروشگاه اینترنتی که امکان دسترسی مشتری به محصولات شما را ایجاد میکند، میتواند نرخ بازدید و خرید را بالا ببرد.