ده سوال کلیدی درباره قیمت گذاری

تخفیف دادن شاید در کوتاه‌مدت بتواند بقای کسب‌و‌کار را تضمین کند، اما استراتژی پایداری برای قیمت‌گذاری محسوب نمی‌شود. کسانی که فکر می‌کنند مشتریان با تمام شدن رکود و بهتر شدن اوضاع، قیمت بیشتری برای محصولات و خدمات پرداخت خواهند کرد، سخت در اشتباه هستند. وقتی کسب‌و‌کاری با پایین آوردن قیمت مشتریان را بدعادت کند، نباید انتظار داشته باشد که با رونق گرفتن بازار آنها حاضر باشند قیمت بیشتری بپردازند.

در دوران رکود کسب‌و‌کارها معمولا با دو مساله روبه‌رو می‌شوند. از طرفی قیمت ورودی آنها افزایش می‌یابد و از طرف دیگر نمی‌دانند که چقدر می‌توانند این افزایش قیمت را به مشتریان خود تحمیل کنند. در این شرایط بهترین کاری که کسب‌و‌کارها می‌توانند انجام دهند، این است که به قیمت‌گذاری پایدار روی آورند. برخی از راهکارهای قیمت‌گذاری پایدار عبارتند از:

– ساختارهای قیمت‌گذاری خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید که توان رقابت در بازار را دارید. برای مثال می‌توانید برخی از فعالیت‌های خود را که سودآوری ندارند، متوقف کنید یا در استراتژی‌های برون‌سپاری خود تجدیدنظر کنید. کسب‌و‌کارها باید پیش از هر چیز مشخص کنند در کدام بازارها می‌توانند، موفق شوند و سپس فعالیت خود را در بازارهایی که سودآوری ندارند، متوقف کنند.

– سعی کنید قیمت‌گذاری را به دغدغه همیشگی خود تبدیل کنید. طبق تحقیقی که اخیرا موسسه KPMG انجام داده است، بیش از ۵۵ درصد مدیران اعلام کرده‌اند که در جلسات هیات‌مدیره به مبحث قیمت‌گذاری توجه کافی نمی شود. قیمت‌گذاری موضوع مهمی است، ‌پس باید مجموعه مدیریت یک سازمان توجه زیادی به آن داشته باشد.

– استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود را بسته به تغییرات دیگر متغیرهای بازار تغییر دهید. شرایط بازار و عادت خرید مصرف‌کنندگان مدام در حال تغییر هستند، پس استراتژی‌های قیمت‌گذاری شما نیز باید به روز باشند.

– مطمئن شوید که به اطلاعات درست دسترسی دارید. گاهی اوقات کسب‌و‌کارها اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که به اصطلاح سوخته هستند. برای همگام شدن با تغییرات بازار باید کانال‌های اطلاعاتی کسب‌و‌کار، جدیدترین اطلاعات را در اختیار آن قرار دهند.

– منتظر تغییرات آینده باشید. برای درک هر چه بهتر مدل‌های قیمت‌گذاری در بخش خود، زمان زیادی اختصاص دهید تا بتوانید سازمانتان را برای تغییر جهت‌های ناگهانی در بازار تجهیز کنید.

۱۰ سوال کلیدی

برای اینکه مطمئن شوید استراتژی‌های قیمت‌گذاری درستی را برگزیده‌اید، این ۱۰ سوال کلیدی را درباره قیمت‌گذاری از خود بپرسید:

۱- آیا وقت مدیریتی کافی برای اتخاذ تصمیمات قیمت‌گذاری صرف می‌کنیم؟

۲- آیا در هیات‌مدیره سازمان درباره استراتژی‌های قیمت‌گذاری صحبت می‌شود؟

۳- آیا استراتژی قیمت‌گذاری مدون و منسجمی تنظیم کرده‌اید که با استراتژی کلی سازمان شما هماهنگی داشته باشد؟

۴- آیا می‌دانید که مشتریان و رفتار خرید آنها در دو سال گذشته چه تغییراتی داشته‌اند و این تغییرات چه تاثیرهایی روی مدل کسب‌و‌کاری شما خواهند داشت؟

۵- آیا برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه قیمتی، درک درستی از سودآوری سازمانتان دارید؟

۶- با چه دقتی می‌توانید تاثیر تغییرات قیمتی روی تقاضا و سودآوری را پیش‌بینی کنید؟

۷- آیا نیروی فروشتان برای سودآوری حداکثری از انگیزه لازم برخوردار است؟

۸- آیا برای حصول اطمینان از اجرای مستمر سیاست‌های قیمتی‌تان، فرآیندها و کنترل‌های لازم را ایجاد کرده‌اید؟

۹- در دو سال آینده چه تغییرات احتمالی در صنعت شما روی خواهد داد؟

۱۰- آیا مطمئن هستید که می‌توانید تغییرات مدل‌های قیمتی را با موفقیت در سازمان خود پیاده کنید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *