راهنمای سنجش اثربخشی تبلیغات

سنجش اثربخشی تبلیغات از آن جمله کارهایی است که در این عرصه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ باید با توجه به انواع کمپین‌های تبلیغاتی از نظر طول زمان و حجم تبلیغات انجام شود. در غیر این صورت متوجه نخواهیم شد که علل کامیابی یا عدم موفقیت تبلیغات‌مان چیست! چند نکته کلیدی دراین‌باره هست که به خواندنش می‌ارزد.

برنامه‌ریزی رسانه
در برنامه‌ریزی رسانه باید حول محورهایی نظیر تعداد دفعات تبلیغ، نوع رسانه مورد نظر و اقتصادی بودن برنامه تصمیم‌گیری کنید. قرار دادن نام تجاری در اذهان مردم نیازمند تکرار، تلاش و انتخاب درست رسانه است. هنگامی که اذهان مردم به دست آورده شد، ارسال پیامی که این فضا را اشغال کند کاری به مراتب ساده‌تر است. به بیان دیگر به دست آوردن ذهنیت مخاطب به مراتب مشکل‌تر از حفظ یا تقویت آن است. لذا آگهی‌های کوتاه تلویزیونی، بیلبوردها و تبلیغات در جراید می‌توانند به خوبی در حفظ و ارتقا‌ ذهنیت مخاطبان عمل کنند ولی اینها به تنهایی برای به دست آوردن ذهنیت کافی نیستند. نحوه و تعداد تکرار تبلیغات در هنگام شروع کمپین نقش مهمی در به دست آوردن سهم ذهنی مخاطبان دارد درحالیکه بعد از این مرحله، فرکانس تبلیغات باید به گونه‌ای باشد که تنها نام تجاری را یادآوری کند.

دو نکته در طراحی تبلیغات
اولا هنگامی که تبلیغ جدیدی معرفی می‌شود، مدت زمانی طول خواهد کشید تا توجه مخاطبان را جلب کند. هرچه این تبلیغ خاص‌تر باشد، این زمان کوتاه‌تر است. برعکس، اگر تبلیغ مشابه سایر تبلیغات باشد، این زمان طولانی‌تر خواهد بود. ثانیا یک تبلیغ‌ساز هوشمند همواره کمپین را با توجه به نحوۀ تبلیغات پیشین طراحی می‌کند تا از باقی‌مانده ذهنیت مردم حداکثر استفاده را بکند.

ارزیابی اثربخشی تبلیغات
در ارزیابی اثربخشی تبلیغات دو سوال مهم وجود دارد؛ اول اینکه آیا طراحی تبلیغ مناسب بوده است؟ و آیا توانسته است رسالت خود در خصوص ارتقای برند و میزان فروش شرکت را محقق سازد؟ دوم اینکه آیا رسانه انتخاب شده برای نمایش تبلیغ مناسب انتخاب شده است؟ بررسی طراحی یک تبلیغ کمک زیادی به تعیین این نکته می‌کند که آیا مردم به آن توجه می‌کنند، آن را می‌بینند یا به آن گوش می‌دهند، آیا آن را می‌فهمند و آیا آن را به خاطر خواهند سپرد. بررسی رسانه مورد استفاده نیز به طریق دیگر در این تحلیل کمک خواهد کرد. وظیفه اصلی تحقیق در اثربخشی تبلیغات این است که اطلاعات لازم برای ارزیابی استراتژی‌های تبلیغاتی را فراهم آورد و راهکارهایی برای بهبود اثربخشی ارائه کند.

مدل ارزیابی تبلیغات
ارزیابی تبلیغات عمدتاً از تکامل مراحل مفهومی زیر نشات می‌گیرد:
۱. اثربخشی تبلیغات باید با توجه به کارکرد تبلیغات درک شود. باید دانست هنگامی که تبلیغات، به صورت موفق اجرا شود، مشتریان را در طول یکسری از مراحل رفتاری حرکت خواهد داد.
۲. ارزیابی تبلیغات باید به صورت مجزا و مرحله به مرحله انجام شود.
۳. تغییر نگرش نسبت به یکی از اجزا‌ی تصویر می‌تواند در راستای تغییر تصویر کلی ارزیابی شود. این مفهوم گستره تاثیر تغییر یک مولفه در کل تصویر برند و حرکت در مراحل اولیه خرید را مشخص می‌کند.
پژوهش تبلیغاتی در راستای ارزیابی موفقیت تبلیغ در به حرکت درآوردن مشتریان تا مراحل بحرانی خرید انجام می‌شود. در هر صورت همواره مسائلی در یک برنامه ارزیابی تبلیغات وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *