مدیریت ارتباط با مشتری برای بسیاری از کسب و کارها اهمیت دارد، چرا که نقطه تمرکز برنامههای فروش و بازاریابی میباشد. در مرکز مدیریت ارتباط با مشتری پایگاه داده مشتریان وجود دارد که به مدیران شرکت کمک میکند تا روندهای مشتریان را شناسایی کنند، در مشتریان ایجاد وفاداری نمایند و ارتباط با مشتریانشان را توسعه دهند. در ادامه گامهای ساخت و نگهداری پایگاه داده مشتریان تشریح میشود؛
- تعیین نمودن اهداف: این کار به شما کمک میکند تا مشخص کنید لازم است چه اطلاعاتی از مشتریان گردآوری شود شامل؛ سن، جنسیت، نوع فعالیت، منطقه جغرافیایی و… .
- ساختن پایگاه داده: ساختاری برای پایگاه داده خود ایجاد کنید که شفاف و سهل الوصول باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید تمام کاربران پایگاه داده آموزشهای لازم برای استفاده و نگهداری از آن را دیده باشند.
- به روزرسانی پایگاه داده: به منظور انجام این کار به طور مرتب از مشتریان خود بخواهید در صورتی که اطلاعاتشان تغییر نمود به شما اعلا7م کنند.
- حفاظت از پایگاه داده: در مقاطع مختلف از اطلاعات پایگاه داده بک آپ تهیه کنید و آن را در مکان مناسبی ذخیره نمایید. در این حالت و در صورت بروز مشمل اطلاعات شما از بین نخواهد رفت.
- ورود اطلاعات به پایگاه داده: شما باید اطلاعات مشتریان را گردآوری نمایید که بهترین زمان آن وقتی است که مشتریان به شما برای انجام معامله یا خرید مراجعه میکنند. این که چه اطلاعاتی را گردآوری میکنید بستگی به آن دارد که در گام نخست چه اهدافی را تعیین نمودهاید.
- بازنگری پایگاه داده: میزان موفقیت پایگاه داده خود را با بازنگری محتوای داده آن و فعالیتهایی که از اطلاعات آن استفاده میکنید مورد ارزیابی قرار دهید. نگاهی به بقیه بازار نیز داشته باشید تا ببینید آیا فعالیتهای دیگری وجود دارد که میتوانید از پایگاه داده خود استفاده کنید تا بتوان خدمات بهتری به مشتری ارائه داد.