سفیر برند چیست و چرا مهم است

تمامی فعالیت هایی که در زمینه فروش محصولات و خدمات صورت می پذیرد، تحت سه عنوان دسته بندی می‌شوند:  تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی. هنگامی که فعالیت های خود را در زمینه معرفی و فروش کالا و خدمات خود آغاز می کنید سریعا درمی یابید که اقدامات شما زیرمجموعه سه دسته بندی فوق قرار می گیرد.  شاید موفقیت زودهنگام یک شرکت تجاری بهترین مثال در این زمینه باشد چنانچه شرکت تان شروع بسیار موفق و چشمگیری داشته یا در زمینه ای رتبه نخست را در اختیار دارید یا در حوزه خاصی میزان رشد کسب و کارتان سریع تر از سایرین است،  می توانید از این موارد در آگهی های تجاری خود استفاده کرده و با عنوان کردن این موضوعات کسب و کار خود را نسبت به دیگران متمایز سازید.

دریافت نقدهای مثبت از کارشناسان و افراد معتبر نیز در افزایش حسن شهرت برند شما بسیار تاثیرگذار بوده و در تصمیم گیری مخاطبان اثرگذار است.  به عنوان مثال فیلم هایی که روی پرده می روند به جملاتی نظیر «نشریه تایم ۴ ستاره به این فیلم داد!» و «بهترین کمدی سال ۲۰۱۶» بسیار وابسته بوده و انتشار چنین جملاتی در نشریه ها و رسانه ها موجب افزایش استقبال مخاطبان و در نتیجه افزایش قابل توجه فروش فیلم می شود.

با این وجود سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که آیا بدون شناخته شدن کسب و کارتان در بازار و عدم وجود اطلاعات کافی در نزد مخاطبان می توانید به موفقیت رسیده و رتبه نخست حوزه تجاری و صنعتی را که در آن فعالیت می کنید به خود اختصاص دهید؟ به منظور شناخته شدن شما نیازمند تبلیغات و بازاریابی هستید تا دیگران را نسبت به برندتان هوشیار سازید.

به یاد داشته باشید دریافت نقدهای مثبت و موفقیت های زودهنگام تنها چیزهایی نیستند که به آنها نیاز دارید،  سفیر برند انتخابی است که می تواند کسب و کار شما را به مخاطبان بسیاری معرفی کند و کارکرد بسیار سازنده ای برای برندتان داشته باشد.  شایان ذکر است به رغم تاثیر مثبت و سازنده انتخاب سفیر برند،  بسیاری از صاحبان سرمایه و کارآفرینان این موضوع را نادیده می گیرند.

چنانچه با ایده سفیر برند آشنایی ندارید این تعریف را در نظر داشته باشید «سفیر برند فردی مشهور و محبوب است که کالا یا خدمات شما را استفاده کرده و به دلیل رضایتی که از آن دارد اقدام به معرفی آن در مجامع گوناگون کرده و از ویژگی ها و مزایای آن سخن می گوید  به یاد داشته باشید سفیر برند برای تبلیغ محصولات و خدمات شما پولی دریافت نمی کند، اگرچه حتی کسانی که بابت تبلیغ محصول شما هزینه ای دریافت می کنند هم قادرند موجب ارتقای کالاهای شما شوند،  اما از صداقت گفتار و قدرت مانور سفیر برند برخوردار نیستند، چراکه سفیر برند کالای شما را استفاده کرده و تجربه ای واقعی را با مخاطبان و مشتریان به اشتراک می گذارد.

در همین ارتباط ممکن است تیزرهای تبلیغاتی را دیده باشید که در آن سفیران برند حضور یافته و به ارائه توضیحاتی درباره محصول یا خدماتی می پردازند. جملاتی نظیر «من در تمام روز راه می روم و برای کاهش خستگی و درد پا از کفش های برند… استفاده می کنم، توصیه می کنم شما هم امتحان کنید» یا «من یک دندان پزشک هستم و معمولاً در جواب بیمارانم که درباره بهترین خمیردندان موجود در بازار می پرسند، می گویم که من از خمیردندان…  استفاده می کنم».

فراموش نکنید که یک سفیر برند می تواند به بهترین شکل ممکن  (حتی بهتر از شما!) درباره محصولات شما صحبت کرده و آنها را ارتقا دهد، چرا که وی از فروش بیشتر این کالاها و خدمات کسب درآمد نمی کند و با اعتماد به نفس بیشتری می تواند از ویژگی ها و برتری های این محصولات سخن بگوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *