سمپلینگ چیست؟

تبلیغات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آمیخته بازاریابی می تواند نقش بسیارمهمی را در سیاستها و استراتژی های بازاریابی شرکت ازقبیل ارتباط با مشتریان ،‌ معرفی محصولات جدید ،‌ اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مصرف کنندگان نسبت به شرکت و نام ونشان تجاری آن ایفا می کند.

این مطلب به تشریح سمپلینگ به عنوان یکی از ابزارهای اثربخش تبلیغات دربازاریابی مورد بررسی و تحلیل قرارخواهد داد وسپس به ارائه گامهای پیاده سازی واجرای سمپلینگ و مزایای این ابزار تبلیغاتی می پردازد.

اشباع بازارها، تشدید رقابت ، تغییر درسلیقه ها و نیازهای مشتریان ،‌ شرکتهای ایرانی را با چالشهای متعددی درفعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است . دراین شرکتها یی که بتوانند از ابزاروامکانات دردسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید ،‌تجدید ساختار کانال توزیع ، ارائه محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات مؤثر ب درستی استفاده کنند می توانند براین چالشها فائق آمده وبقای مداوم خود را تضمین کنند. تبلیغات یکی ازعناصر اصلی استراتژی بازاریابی یک شرکت محسوب می شود و فعالیت های مرتبط با ترفیع نقش کلیدی دربرقراری ارتباط بین بازار هدف واستراتژی اتخاذ شده ایفاد می کنند .

به همین دلیل ،‌ برنامه های تبلیغاتی سازمان باید به گونه ای طراحی شوند که استراتژی رقابتی کلی سازمان را مورد حمایت قرار دهند. ترفیع واژه ای است که درطول زمان معانی گوناگونی به خود گرفته است، ریشه این کلمه درزبان لاتین به معنای حرکت به سمت جلو بوده، اما کاتلر پدرعلم بازاریابی ترفیع را بدین گونه تعریف کرده است: ترفیع ترکیب معینی از تبلیغات غیرشخصی ،‌تبلیغات پیشبرد فروش، روابط عمومی و فروشندگی شخصی است و این ترکیبی است که شرکت برای نیل به اهداف بازاریابی خود ازآن استفاده می کند.

تبلیغات جنبه وظیفه ای ارتباط دربازاریابی را به عهده دارد ،‌ حال آنکه ارتباط چیزی ، بیش از ارائه اطلاعات است. ارتباط زمانی محسوب می شود که افراد ، پیام ارسالی را به خوبی درک کنند و پاسخی مناسب ابراز دارند.

بدنه اصلی و بزرگتر بحث، بازاریابی است که چهار مقوله اصلی کالا یا خدمات ، روشهای قیمت گذاری و روشهای تبلیغات و اطلاع رسانی را مورد بررسی قرارمی دهد و هدف ازآن تولید کالا یا عرضه خدمتی است که قیمت و کیفیت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده و نیازهای آشکار و پنهان آنان را برآورده ساخته و برای بنگاه اقتصادی نیز رضایت مشتری، شهرت، سود و فروش بیشتر را به ارمغان آورد.

بنابراین اگر درریشه یابی مشکل یا مسئله یک بنگاه اقتصادی،‌ مشخص شود که علل نابسامانی ها واشکالات موجود درسیستم ، فقط درنحوه قیمت گذاری یا توزیع یا کیفیت نازل و نامطلوب کالاست، فعالیت تبلیغاتی نه تنها حلال مشکل نخواهد بود بلکه باعث افزایش هزینه ها و گم کردن کلیه مشکلات نیز خواهد شد. اما درصورتی که نارسایی ها و اشکالات دخیل دروضعیت ، ریشه درچگونگی وکم و کیف فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و روابط عمومی داشته باشد، برنامه ریزی های تبلیغاتی می تواند مشکل گشا باشد.

سمپلینگ
تبلیغات کارآمد و علمی مهمترین فاکتور موفقیت هربنگاه اقتصادی درمقابله با رقباست. تبلیغات با استفاده ازروش ارتباط مستقیم که امروز به شکلی بسیار وسیع و مداوم توسط شرکت ها و تولید کننده های جهانی مورد استفاده قرارمی گیرد، به عنوان راه حلی کوناه، مستقیم و بسیارتأثیرگذار شناخته شده است. این فرآیندها را عموماٌ با نام کلی سمپلینگ می شناسند.

واژه سمپلینگ که درلغت به معنای نمونه گیری ویا مزه کردن است (oxford university,2007) ، دربازاریابی ، ارائه نمونه محصول است ویکی از تکنیک های جدید تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی برای ترویج استفاده عموم مردم ازمحصول مورد نظر و افزایش محبوبیت یک نام و نشان تجاری، درجهت بهره برداری طولانی مدت درآینده ای پیش بینی شده ، همراه است وبه عبارتی ساده تر زمانی که محصول جدید و ناآشنایی به بازارعرضه می شود ویا مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد با ارائه نمونه های کوچکتر ازاین محصول بصورت رایگان و آشنا کردن مردم با مزایای آن محصول، آنها برای خرید تشویق کرده ایم.

کاتلر این ابزار بازاریابی را بدین گونه تعریف کرده است: نمونه کالا نمونه های ازکالا هستند که درحد مصرف آزمایشی دراختیار مصرف کنندگان قرارمی گیرند

سمپلینگ دردهه گذشته یکی ازکارآمد ترین رسانه های تبلیغاتی درکشورهای صنعتی بوده وبه عنوان رسانه تبلیغاتی پویا و زنده عامل ایجاد حلقه های ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده می باشد. دراین طرح با سازماندهی تیم سمپلینگ متشکل از نیروهای جوان، فعال، پرانرژی و آموزش دیده ازیک سو و شناخت بازارمصرف و مشتری بالقوه محصول ازسوی دیگر با ارائه اطلاعات مفید ومشخصات محصول و توزیع نمونه رایگان محصول اقدام به ایجاد حلقه های ارتباطی مورد نظر می نماید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *