چگونه یک کتابچه راهنمای برند طراحی کنیم

کتابچه راهنمای برند سندی رسمی برای شرکت‌هاست که در آن هویت برند توضیح داده شده و استانداردهای لازم ارائه می‌گردند. برخی از کتابچه‌های راهنمای برند اختصاصاً بر جنبه‌های طراحی متمرکز شده‌اند، در حالی که بعضی دیگر شامل راهنمای کلی شرکت و دستورالعمل‌های ارتباطی نیز می‌باشند. مهم‌ترین چیز این است که نیاز به چنین کتابچه‌ای را در شرکت خود ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که چه موضوعاتی را شامل گردد.

دلیل اصلی داشتن یک راهنمای برند ایجاد هماهنگی است. هنگامی که قوانینی ندارید، هر طراح و بازاریابی، ایده‌های خود را که مناسب می‌پندارد به اجرا خواهد گذاشت و در فرایند برندسازی شرکت هرج و مرج ایجاد می‌گردد.

چه مواردی در کتابچه برند مطرح می‌گردند

کتابچه‌های راهنمای برند شبیه یکدیگر نیستند اما معمولاً ساختار مشابهی دارند. سه بخش اصلی یک کتابچه راهنمای برند عبارتند از:

درباره برند

  • معمولاً شامل ماموریت برند، ارزش‌ها و جامعه هدف می‌باشد.
  • این بخش می تواند بسته به اهداف شما کوتاه و یا طولانی باشد. این قسمت یکی از بخش‌هایی است که اکثراً از بین رفته است، چرا که ماموریت و ارزش‌ها معمولاً به شیوه بسیار خسته کننده و سَبک شرکتی ارائه می شوند.

دستورالعمل‌های بصری

  • لوگو: رنگ، نحوه قرارگیری، تغییرات، اندازه و نسبت، نمونه‌هایی از استفاده نامناسب از لوگو
  • نشان تجاری: رنگ، زمان و مکانی که از آن استفاده می‌شود
  • شعار تبلیغاتی: جایی که باید نمایش داده شود
  • رنگ‌ها: رنگ‌های برند اولیه و همچنین رنگ‌های ثانویه
  • تایپوگرافی: فونت‌های شرکتی برای سرفصل‌ها و متون و غیره
  • عکاسی: سبک عکاسی، دستورالعمل‌های تصویر
  • سایر طرح‌های گرافیکی: آیکون‌ها، الگوها، بافت‌ها

دستورالعمل‌های ارتباطی

  • زبان: برند شما با چه زبانی ارتباط برقرار می‌کند؟
  • گرامر و قالب بندی: اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، مخفف‌ها، زمان‌ها و عناوین
  • قابلیت خواندن: جملات پیچیده و یا ساده و کوتاه
  • سَبک: فنی / غیرفنی؛ رسمی / تصادفی / عامیانه
  • تن صدا: (منطقی / احساسی؛ صمیمی / دور، جدی / طنز آمیز و غیره)
  • ایمیل: ساختار ایمیل، امضای ایمیل
  • راهنمای سبک نوشتاری: دستورالعمل، قالب بندی و ساختار برای پست‌های وبلاگ
  • رسانه‌های اجتماعی: هدف، زمان ارسال، نوع پست، برای هر کانال اجتماعی

مراحل طراحی یک کتابچه راهنمای برند

قبل از شروع طرح‌بندی، مطمئن شوید که کپی یا حداقل یک پیش نویس اولیه دارید. ممکن است بعضی تغییرات پس از یا در طول فرآیند طراحی وجود داشته باشد، که نیاز به نسخه اولیه در اینجا ضروری است. سپس با شخص مسئول این پروژه صحبت کنید و مطمئن شوید که دیدگاه آن‌ها را درک می‌کنید. از آن‌ها بخواهید نمونه‌هایی از کتابچه راهنمای برند را که به سلیقه آن‌ها نزدیک‌تر است به شما نشان دهند و توضیح دهند که چه چیزی در مورد هر یک از آن‌ها مورد علاقه آن‌هاست. این به شما کمک خواهد کرد که آنچه را که آن‌ها می‌خواهند در کتابچه راهنمای برند بیاید را درک کنید.

دستورالعمل‌هایی که در کتابچه راهنمای برند ارائه می‌شوند باید توسط خود کتابچه منعکس شود. این کتابچه باید بلحاظ بصری جذاب باشد و نه در هم ریخته. وقت خود را برای ایجاد جذاب بصری در آن صرف کنید. پس از شکل گرفتن اولین نسخه کتابچه برند، ممکن است بخواهید نظر مدیریت را مجدداً جویا شوید. بسیار مهم است که این سند نشان دهنده برند باشد و نه ترجیحات شخصی شما.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *