عناصر کلیدی مدیریت برند کسب و کارهای کوچک

متاسفانه در اغلب کسب و کارهای کوچک مشاهده می‌کنیم که گمان می‌برند اصول بازاریابی و برندسازی مخصوص شرکتهای بزرگ می‌باشد. بدتر اینکه گمان می‌کنند همیشه رعایت اصول مدیریت بازاریابی و مدیریت برند با هزینه‌های هنگفتی همراه است. در این متن سعی شده است تا راهکارهای اصلی برندسازی برای کسب و کارهای کوچک را بررسی کنیم. آیا گمان کرده‌اید که همه برندها از ابتدا بزرگ بوده اند؟

گام اول : نام‌ برند
چقدر متفاوت خواهید بود اگر نام شما آرمان باشد یا گُردآفرید؟ اسم شرکت شما یک آوایی از برند را از ابتدا ایجاد می‌کند. اسامی می توانند از کلمات ابداعی ( مثل Xerox) یا حروف ابتدایی (مثل IBM) یا بنیانگذاران آن (Johnson & Johnson) باشد. برخی از بهترین اسامی نیز یک منفعت برای مشتری را یادآوری می‌کنند مثل U-Haul (شما حمل می‌کنید).

لوگو: سمبل شرکت شما
یک لوگو یک سمبل مشخص یا مارک است که به صورت بصری شرکت شما را معرفی می کند. برای اینکه یک لوگوی خوب داشته باشید پیشنهاد می‌شود از یک طراح حرفه‌ای یا یک شرکت تبلیغاتی خوب استفاده کنید. زیرا لوگوی شما یکی از اجزای بصری برند شما می باشد که توسط مشتریان در هر بار خرید دیده می‌شود، لذا بهتر است برای آن کمی هزینه و زمان بگذارید

شعار : یک تعریف به یادسپردنی
یک شعار یک تعریف کوتاه از دلایل وجودی یک کسب وکار یا شرکت است. شعار می‌تواند شامل تخصصهای یک شرکت، یا گروههای مخاطب، یا حتی بازارهای هدف باشد. یک شعار می‌تواند مستقیم و یا لطیف باشد. به هر حال شعار می‌بایست باعث شود که مشتری بگوید “آره، من می‌خرمش”

فونت و سبک نوشتاری
استفاده از فونت مناسب و شیوه نگارش نیز معرف برند شما خواهد بود. سعی کنید از فونتهای استاندارد استفاده کنید به گونه‌ای که در مواد بازاریابی و تبلیغات قابلیت استفاده راحت داشته باشد.

رنگها : ساختن یک حالت حسی
وقتی وارد یک اتاق زرد شوید، چه حسی خواهید داشت؟ وقتی یک نشانه با رنگ‌ زمینه قرمز را می‌بینید، اولین عکس‌العمل شما چه خواهد بود؟ رنگها عکس‌العملهای حسی را ایجاد می کنند و از این جهت در تاثیرگذاری برنامه برندینگ بسیار مهم می باشند.

صدای برند شما
تلفن شرکتی که هر زمان تماس می‌گیرم، صدای انتظار آن یک موسیقی به سبک رپ است خود را چگونه معرفی کرده است؟ من از پشت تلفن فقط صداها را می‌شنوم و این صداها هستند که برند شما را در ذهن من تصویر می‌کنند. صدای بوق انتظار یا نحوه صحبت کردن منشی شرکت می تواند حتی باعث قطع ارتباط کاری من با آن شرکت شود، حتی اگر تا آن وقت به صورت حضوری به آن شرکت نرفته باشم. استفاده از موسیقی ملایم (آن هم نه همیشه) می‌تواند برای محیط فروشگاه مناسب باشد ولی به هیچ وجه در شرکت موسیقی پخش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *