مهارت‌های ضروری مورد نیاز مدیران آینده بازاریابی

تغییرات تکنولوژی نسبت به ۱۰ سال گذشته چنان سریع و بزرگ بوده است که انتظارات، مسوولیت‌ها و وظایف مدیران بازاریابی به‌طور قابل‌توجهی دچار دگرگونی شده است. بازاریابان امروز باید آگاهی کامل از روندها و فناوری‌های جدید داشته باشند. آنها باید توانایی و مهارت لازم را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و ابزارهای نوین در آمیخته بازاریابی(این ابزار قبلا درهمین ستون معرفی شده است) داشته باشند.

اما مجموعه‌ای از مهارت‌ها وجود دارند که اساسی و پایه هستند و مدیران بازاریابی باید این مهارت‌ها را به‌طور مستمر در خود بهبود و توسعه دهند. در این نوشتار این مهارت‌های مهم برای بالا بردن ضریب موفقیت به عنوان یک مدیر بازاریابی معرفی می‌شوند:

۱– مدیران بازاریابی باید تفکر انتقادی داشته باشند: در نظرسنجی که به تازگی توسط انجمن مدیریت آمریکا (AMA) انجام شده است، اکثریت مدیران ارشد اجرایی پاسخ دادند به مدیران بازاریابی نیاز دارند که مهارت تفکر انتقادی داشته باشند و این درحالی است که بیشتر مدیران فعلی در این مهارت مهم نیاز به بهبود جدی دارند. تفکر انتقادی یا توانایی تجزیه و تحلیل شرایط، جملات و سنجش اعتبار پایه و فونداسیون مهمی برای مدیریت حرفه‌ای در شرایط حاضر کسب‌وکار است. تفکر انتقادی موجب پرورش و تقویت تفکر خلاق می‌شود که این ویژگی منجر به ایجاد توانایی حل مسائل پیچیده در یک فرد می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که مدیران ارشد از مدیران بازاریابی آینده انتظار دارند.

۲– مدیران بازاریابی همیشه در نقش یک مدیر پروژه هستند: در کسب‌وکار امروزی، عنوان شغلی مدیر پروژه مختص یک فرد خاص در سازمان نیست. پروژه‌ها می‌توانند ساده یا پیچیده، کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند اما در بازاریابی ممکن است پروژه‌ها به‌صورت روزانه و براساس فرصت‌های به‌دست آمده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا تعامل با مشتریان ایجاد شوند. مدیران بازاریابی آینده نیاز جدی به یادگیری و تقویت مدیریت پروژه خود به‌منظور مدیریت هرچه بهتر تیم کاری و تحقق اهداف تعیین شده در بازاریابی دارند.

۳– مدیران بازاریابی نیاز به مهارت‌های تحلیلی دارند: تجربه نشان می‌دهد بازاریابان بسیار موفق توان تحلیلگری بالا دارند. آنها ارزش تعداد زیادی از داده‌های مختلف و در دسترس را به خوبی می‌دانند و با علاقه‌مندی فراوان رفتارهای مصرف‌کنندگان و مشتریان را از طریق تحلیل این اطلاعات مورد ارزیابی قرار می‌دهند. از آن مهم‌تر اینکه اثربخشی راه‌حل‌های بازاریابی با تغییر رفتار مصرف مشتریان قابل بررسی و تحلیل است. بهترین مدیران بازاریابی به خوبی می‌دانند که با استفاده تحلیل داده‌ها و اطلاعات موجود چه روش‌ها و اقداماتی برای بازاریابی اثربخش تعریف کنند.

۴– مدیران بازاریابی باید توانایی جامع‌نگری داشته باشند: مدیران بازاریاب آینده نسبت به بازاریابی نگاهی جامع‌نگر دارند، آنها در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری خود سیستم‌ها را به‌طور کاملا متصل به یکدیگر و متاثر از هم در نظر می‌گیرند. مفهوم جامع‌نگری در بازاریابی شاید یکی از مهم‌ترین رویکردها در کسب‌وکار امروزی باشد. جامع‌نگری در بازاریابی از توجه دقیق و پاسخگویی به تغییرات اساسی متاثر بر بازار(مانند تغییرات جمعیت شناختی، پیوستن به بازار جهانی، میزان رقابت‌پذیری، توسعه اینترنت، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و…) به دست می‌آید.

۵– مدیران بازاریابی باید مهارت‌های فنی خود را به روز کنند: قطار توسعه و پیشرفت تکنولوژی هرگز متوقف نمی‌شود و بازاریابی نیز به‌طور مستقیم در معرض تاثیرپذیری از آن است. بنابراین یکی از مهم‌ترین موضوعات برای مدیران بازاریابی آن است که نسبت به تغییرات تکنولوژی آگاهی داشته باشند و همیشه به روز باشند، راه‌های متنوع تعامل و ارتباط با مشتری را شناسایی کنند و برای ارائه خدمات و اطلاعات به مشتریان مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند.

۶– مدیران بازاریابی باید توان رهبری داشته باشند: مطالعه و بررسی مدیران بسیار موفق نشان می‌دهد که این افراد از توان رهبری بسیار بالا در سازمان خود برخوردار هستند. برای کسب موفقیت در بازار رقابتی و پرچالش امروزی با انبوهی از مسائل پیچیده روزانه و عدم قطعیت‌های فراوان راهی جز تقویت و توسعه مهارت‌های رهبری در مدیران به ویژه مدیران بازاریابی نیست. مدیران می‌توانند با خودارزیابی مهارت‌های رهبری و پس از آن تهیه برنامه توسعه فردی نسبت به بهبود توان رهبری خود اقدام کنند.

باید به خاطر سپرد آینده و فردا در دنیای پرسرعت کسب‌وکار همین امروز است! بنابراین مدیران بازاریابی باید با انضباط شدید برنامه‌ای برای تقویت مهارت‌های اشاره شده تنظیم و اجرا کنند. اما از آنجا که معمولا مدیران بازاریابی آن قدر پرمشغله هستند که ممکن است این کار را به اولویت‌های بعدی واگذار کنند، بنابراین مدیران ارشد و رهبران سازمان باید توسعه این مهارت‌ها را به عنوان یک مطالبه اصلی از آنها بخواهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *