اخلاق حرفه ای مهمترین عامل در بازاریابی بانکها

در عصر انفجار اطلاعات ، در عصر ماشینی شدن، در عصر رقابت تنگاتنگ و فشرده سازمان های مختلف بانک ها نیز از روش جدا نیستند و باید بتوانند سرعت در تصمیم گیری ، سرعت در فعالیت ها و خدمات خود را توسعه و ارتقا دهند. رقابت بین فعالان اقتصادی دارای ابعاد گسترده ای است که اگر یک نهاد اقتصادی توجه کاملی از هر سو به آن نداشته باشد و یک قدم آهسته تر بردارد ناگهان چنان از قافله اقتصاد عقب خواهند ماند که جبران آن مستلزم طی کردن زمان بسیار طولانی خواهد بود و آن هم در صورتی است که این نهاد اقتصادی ورشکست و یا تعطیل نشده باشد.

با گسترش این رقابت و افزایش رقیبان در بازار، در محیط اطراف ما بانک ها باید محیط خود را شناسایی کرده تا بتوانند با جامعه مخاطب خود روان تر حرکت کنند . شناسایی مشتری از یک سو و شناخت مشتری بانک از سوی دیگر مهمترین تنازع بقا دربازاریابی و خدمات بازار است تا بتوانیم هم خود را از آن افزایش دهیم برای آنکه بتوانیم در جامعه خود روی پا ایستاده و حرکت کنیم رضایت و خوشنودی و وفاداری مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است . مشتری در بانک باید صداقت ، امانت داری و راستگویی را تجربه کرده و به سایر مخاطبان خود اطمینان حاصل کند. دردوره های قبل به دلیل عدم عرضه و تقاضای بالا حق انتخاب نداشتند وبه اجبار از بانکی که خدمات مناسب هم به آنها ارائه نمی کرده استفاده کرده اند ولی امروزه در جامعه جهانی در جامعه ما و به طور کلی در جامعه جهانی هر نوع محصولی دارای تنوع بیشماری است و خدمات بانکی هم از این امر مستثنی نیست .

از طرف دیگر می دانیم خدمات بانکی در ایران عزیزمان هر چند متنوع اما دارای مرزبندی مشخصی است و محدودیت های ویژه ای هم برای آن قایل شده ایم و به سختی دیگر امروز در کشور ما بانک های خصوصی و دولتی برای ارائه خدمات خود دارای محدودیت هستند و نمی توانند با ابزار اقتصادی رضایت مشتری خود را فراهم کنند . افزایش یا کاهش سود برای مشتریان ویژه بانک ها که تفکر اقتصادی دارند به نحوی روشن است و با نگاهی کوتاه می توانند بانک مورد نظر خود را انتخاب کنند .

دربررسی و مقایسه عملکرد بانک ها در ایران متوجه می شویم با وجودی که مدتی است نرخ سود سپرده ها در سیستم بانکی یکپارچه شده است ولی حرکت منابع به سمت بانک های خصوصی هنوز به رشد خود ادامه می دهند . این نشان دهنده تاثیر عواملی غیر اقتصادی در رفتار مشتریان سیستم بانکی می باشد که بانک های خصوصی توانسته اند به مشتریان خود ارائه نمایند از این عوامل می توان به مواردی مانند توجه به نیاز های مشتریان تلاش جهت تامین آنها،برخورد مناسب و خوب با مشتریان ، اهمیت دادن به وقت مشتریان، توسعه خدمات بانکداری الکترونیک ، رسیدگی به شکایات انتقادهای مشتریان ، دریافت نظرات و پیشنهادهای مشتریان و استفاده از آنها در بهبود خدمات و نو آوری بانک اشاره کرد.

با نگاهی کوتاه به تبلیغات فراگیر که برخی در حال انجام آن هستند در می یابیم که نمی توانیم با بمباران تبلیغاتی مشتریان خاصی برای خود به دست آوریم . مشتریان ما امروز حق انتخاب دارند و رضایت مندی و ارتباط مؤثر و کیفیت از دیدگاه مشتریان از ارزش بالایی برخورداراست .

اعتماد وفاداری و تعهد فرآیندی است که مشتری به آن توجه دارد. برای افزایش اعتبار نزد مشتریان در یک بازاریابی اصولی باید بتوانیم وفاداری خود را به اثبات برسانیم و مشتری از خدمات ما رضایت کامل داشته باشد.

دربازاریابی امروز که فرصت انتخاب برای مشتری فراهم گردیده دیدگاه های فرضی و رفتاری را باید بررسی کنیم و آنها را بهم پیوند داده و بتوانیم انگیزه رادر مشتریان خود افزایش دهیم . ارزیابی و آگاهی مستمر از میزان رضایت مشتریان ازخدمات بانکی و شناسایی مشتریان تکریم و احترام از همه مهمتر اخلاق حرفه ای حرف اول را در عصر جدید خواهندزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *