موثرترین راه تبلیغات در ایران

در حالی که در کشورهای پیشرفته، اینترنت، شبکه‌های ماهواره‌ای و بیلبوردهای تبلیغاتی نقش تعیین‌کننده‌ای در تبلیغات کالا و خدمات دارند، نظرسنجی انجام شده از نشان می‌دهد که این ابزارهای تبلیغاتی تاثیرگذاری چندانی در ایران ندارند.

براساس نتایج نظرسنجی ایسپا صدا و سیما با ۳۴٫۴ درصد بیشترین سهم را در بین ابزارهای تبلیغی موثر بر رویکرد مصرف‌کنندگان ایرانی در هنگام خرید کالا و خدمات داشته است. خانواده، دوستان و آشنایان با اختلاف اندک یعنی ۳۴ درصد از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نیز با تنها ۱۰٫۲ درصد رده سوم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که مصرف‌کنندگان ایرانی بیشتر تاثیر تبلیغاتی را در حوزه خرید کالا و خدمات از صدا و سیما و خانواده و دوستان و آشنایان خود می‌گیرند.

قرار گرفتن خانواده، دوستان و‌آشنایان در رتبه‌ دوم موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در کشورمان نشان می‌دهد که فرهنگ شفاهی در بین ایرانی‌ها همچنان حرف اول را می‌زند و شرکتهای تولیدی و صنعتی می‌توانند از این طریق موفقیت چشمگیری در فروش محصولات خود و افزایش سهم در بازار به دست بیاورند.

همچنین اینترنت، بیلبوردهای تبلیغاتی، ماهواره و پیامک نیز در رده‌های بعدی موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در بین مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفتند. جالب اینجاست که در نظرسنجی ایسپا گزینه‌ای تحت عنوان “سایر ابزارهای تبلیغی” وجود دارد که سهم آن به تنهایی بیشتر از ابزارهای تبلیغاتی ماهواره و پیامک است.

از سوی دیگر پیامک در حالی به عنوان ضعیف‌ترین و ناکارآمدترین ابزار تبلیغی در ایران معرفی شده که طی چند سال اخیر بسیاری از شرکتهای تولیدی و خدماتی ارسال پیامکهای تبلیغاتی خود را گسترش داده‌اند که البته بسیاری از افراد نیز از ارسال بدون اجازه این پیامکها ناراضی هستند.

از این نظرسنجی می‌توان این طور نتیجه گرفت که در ایران با وجود ورود فناوریهای نوین و تجهیزات پیشرفته تبلیغاتی ابزارهای سنتی تبلیغ مانند صدا وسیما، مطبوعات و از آنها مهمتر تبلیغات دهان به دهان (خانواده، دوستان و آشنایان) همچنان موثرترین شیوه برای تبلیغ کالا و خدمات است. به طوری که این سه روش به تنهایی حدود ۸۰ درصد نقش در تصمیم‌گیری‌ مصرف‌کنندگان ایرانی در هنگام خرید دارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *