آیا زمانی که مطلبی را برای معرفی محصولات و خدماتتان از طریق وب سایت مینویسید تصور میکنید که خوانندگان کلمه به کلمه آن را مانند یک مطلب چاپی میخوانند؟ این تصوری اشتباه است که حتی بسیاری از تولیدکنندگان محتوای حرفهای در دام آن میافتند. در واقع مطالب وب سایت توسط خوانندگان به سرعت اسکن شده و به طور کامل خوانده نمیشود. بازدیدکنندگان وب سایت شما در حال شکار اطلاعات در مورد کالاها و خدمات شما هستند. آنها با کمترین فکر کردن تصمیمات سریع میگیرند. در ادامه نه نکته برای جذب مخاطبانی که مطالب شما را کامل نمیخوانند ارائه شده است.
- بازدیدکنندگان وب سایتتان را مانند یک یوزپلنگ فرض کنید
بازدیدکنندگان وب سایت مانند یک یوزپلنگ رفتار میکنند. آنها در حال شکار اطلاعات در مورد محصولات و خدمات شما هستند. وقتی که یک یوزپلنگ بویی را استشمام میکند سریعاً تصمیم میگیرند که آیا این میتواند یک وعده غذایی خوب باشد؟ و آیا به آسانی قابل شکار است؟ بازدیدکنندگان سایت شما نیز همان دو سئوال را از خود میپرسند: آیا وب سایت شما آن کالایی را که به دنبالش هستند را عرضه میکند؟ و آیا میتوانند آن را به راحتی به دست بیاورند؟
یک یوزپلنگ دوست ندارد که وقتش را برای به دست آوردن یک وعده غذایی تلف کند و بازدیدکنندگان سایت شما هم دوست ندارند دقایق زیادی وقت خودشان را در وب سایت تلف کنند تا به اطلاعات مفید در مورد محصول شما برسند. آنها میخواهند اطلاعات را سریعاً بیابند. اگر به این نتیجه برسند که با یک سایت مبهم و پیچیده طرف هستند آن را سریعاً میبندند و سراغ وب سایت دیگری میروند. بازدیدگنندگان قبل از ورود به صفحات وب سایت در یک نگاه آن را تحلیل میکنند. وب سایت شما چگونه است؟ آیا در نگاه اول جذاب است؟
- اطلاعات بسیار مهم خود را در ابتدای مطلب قرار دهید
نوشتن برای وب سایت کاملاً با نوشتن یک مقاله علمی فرق میکند. در یک مقاله شما ابتدا با مقدمهای بر موضوع شروع کرده، سپس مرور کلی ادبیات، در ادامه بحث و تحلیل و نهایتاً نتیجه گیری. در واقع مهمترین بخش کار در انتهای مطلب آورده میشود. در حالی که در صفحات وب مجبورید خلاف آن عمل کرده و مهمترین نکات را در ابتدا بیاورید. اطلاعات مهم برای خوانندگان سایت به سادگی بیانگر این است که شما چه کار میکنید. وقتی آنها این را متوجه شدند، ممکن است بعد از آن به دنبال برخی از جزئیات نیز باشند.
- تلاش نکنید که باهوش یا خلاق باشید
در وب سایت، خواننده هر مطلبی را که شما مینویسید نمیخواند. او وقت ندارد. او عجله دارد چون چند بوی دیگر (وب سایتهای دیگر) را نیز استشمام میکند. به جای تلف کردن وقت، فکر کنید که چه کار مفیدی میتوانید انجام دهید. مطالب ساده غالباً بهتر جواب میدهند. تحلیل جمله بندیهای هوشمندانه نیاز به فکر کردن دارد. این که بازدیدکنندگان سایت را مجبور به اندیشیدن کنید، جواب نمیدهند. پس مطالب خود را تا حد ممکن ساده بنویسید.
- برای اسکنرها بنویسید
چند نفر صفحات وب را کامل میخوانند؟ به ندرت افرادی پیدا میشوند که این کار را بکنند. اغلب بازدیدکنندگان به هر صفحه نگاهی میاندازند، قسمتی از مطلب را اسکن میکنند و بر اولین لینکی که برای آنها جالب باشد کلیک میکنند. نتیجه مطالعات نشان میدهد تنها 16 درصد از مردم صفحات وب سایت را کلمه به کلمه میخوانند. اغلب مردم اسکن میکنند. چطوری برای اسکنرها بنویسید؟ آیا عناوین شما مرتبط هستند؟ آیا تصاویر شما پیامی را انتقال میدهند؟ آیا کلیدواژههای شما بهینه سازی شدهاند؟ بازدید کننده وب سایت شما در حال شکار اطلاعات یا محصولات است. اطمینان حاصل کنید که میتواند مهمترین اطلاعات را فقط با نگاه کردن به صفحه وب به دست بیاورد.
- از کلمات آشنا استفاده کنید
فرض کنید میخواهید برای مسافرت به کیش بلیط هواپیما تهیه کنید و دنبال بلیط ارزان قیمتی هستید. چه چیزی را در گوگل سرچ میکنید: پرواز مقرون به صرفه، کرایه ارزان یا پرواز ارزان به کیش؟ هیچ کس “پرواز مقرون به صرفه” را سرچ نمیکند. عموماً مردم “پرواز ارزان” را سرچ میکنند. در حالی که ما دنبال این هستیم که خودمان را علمی، فانتزی و یا خاص فرض کنیم، مردم به دنبال کلمات ساده و آشنا هستند.
- برای افراد تنبل بنویسید
درست مثل یوزپلنگ تنبلی که دنبال شکاری راحت برای ناهارش است، بازدیدکننده وب سایت شما نمیخواهد تلاش کند که متن شما را بخواند. خواندن مطلب خود را از روشهای زیر آسان کنید:
- از پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید (حداکثر چهار جمله)
- از جملات کوتاه استفاده کنید (به طور متوسط دوازده کلمه)
- کلمات غیرضروری را حذف کنید
- از کلمات خیلی تخصصی و نامفهوم استفاده نکنید
- از تکرارهای غیرضروری اجتناب کنید
- بازدیدکننده را مستقیماً مورد خطاب قرار دهید
- متن خود را کوتاه کنید
- انتظار آن را داشته باشید که مردم از هر صفحه سایت شما وارد شوند
مردم معمولاً یک کتاب را از فصل یک میخوانند و سپس به فصلهای دو، سه، چهار و… میروند. اما روش خواندن مطالب وب سایت به این صورت نیست. اغلب بازدیدکنندگان از صفحه اصلی شروع به خواندن نمیکنند. آنها ممکن است در ابتدا به هر یک از صفحات وب شما وارد شوند. پس اگر هر صفحه وب میتواند یک صفحه ورودی باشد چه کارهایی باید کرد؟
- هر صفحه باید راحت اسکن شود
- هر صفحه باید برای بازدیدکننده مشخص کند که کجا هستند و موضوع سایت چیست
- هر صفحه باید پیشنهاد اقدام بعدی را به خواننده بدهد؛ مانند خواندن مطلبی دیگر، عضویت در خبرنامه، خواندن توضیحات یک محصول، خرید یک محصول و…
- یافتن خودتان را برای شکارچیان آسان کنید
مشتریان بالقوه، شکارچیان اطلاعات در مورد محصول یا خدمت خاصی هستند. چطور میتوانید به آنها کمک کنید که شما را پیدا کنند؟ جذب مشتریان بالقوه به وب سایتتان از طریق فراهم نمودن اطلاعات مناسب روش مؤثری میباشد. از روشهای زیر تولید محتوا به سئو سایت کمک میکند:
- پاسخ دادن به پرسشهای مشتریان بالقوه
- بحث کردن بر سر یک موضوع کلیدی در هر صفحه
- ایجاد لینک به صفحات مرتبط در وب سایت
- استفاده از عبارات و کلماتی که مشتریان بالقوه شما در جستجوی آن هستند
- احساس بصری ایجاد کنید
مطالب و طراحی وب سایت باید با هم کار کنند. شما نمیتوانید مطالبی بنویسید بدون آن که بدانید وب سایتتان چگونه به نظر میرسد. جذابیت بصری وبسایت شما قابلیت خواندن متن شما را تحت تاثیر قرار میدهد. از روشهای زیر تجسم بصری مطالب را افزایش دهید؛
- متن را با با عکس و فیلم همراه کنید
- سایزهای مختلف را در متن استفاده کنید – در نظر بگیرید افراد ابتدا متنهای با سایز بزرگتر را اسکن میکنند
- برای ایجاد اعتبار از مشتریان بخواهید در پایین مطلب شما نظردهی کنند.
- از بولد، هایلایت، ایتالیک در متن خود استفاده کنید
- عناوین طولانی را به عناوینی کوتاه با زیرعنوانهای مناسب تبدیل کنید