نکاتی که باید در طراحی لوگو رعایت شوند

لوگو یا نشان برای شناسایی و هویت بخشی به یک شرکت ای محصول مورد استفاده قرار می گیرند. ایـن علائم در نشان دادن کیفیت شرکت اثر به سزایی دارند. از آنجا که همه مشاغل تجاری به لوگو نیاز دارند؛ در جهان ی طراحی لوگو همواره کاری برای انجام دادن هست. ایـن کار ممکن است برای بعضی طراحان آسان باشد اما چنانچه به جهان ی طراحان وارد شوید می بینید که طراحی لوگو یک کار راحت نیست. نکات زیادی وجود دارد که بایستی در طراحی لوگو مد نظـر داشت تا بتوان یک لوگوی تاثیرگذرا و مناسب طراحی کرد.

۱لوگو بایستی خواست ها و نیازهای مشتری را منتقل نماید
یکـی از رموز داشتن یک لوگوی خوب فهم کامل نیازهای مشتری است . شما بایستی بدانید مشتری دقیقا چه چیزی می خواهد. در بعضی مسائل مشتری می خواهد لوگویی که طراحی خواهد شد با یک لوگوی ویِژه و مشهور شباهت داشته باشد. همین طور ممکن است بخواهند از یک فونت یا رنگ ویِژه استفاده بکنید . پس ؛ شما مجبورید اطلاعات مورد نیاز خود را در طول جلسه ملاقات با مشتری کسب بکنید تا به خوبی بتوانید از عهده طراحی لوگویی که مد نظـر او هست بر آیید.
۲لوگو بایستی دارای اثر بصری قدرتمندی باشد
مخاطب بایستی با یک نگاه به لوگویی که شما طراحی کـرده اید آن را فریبنده و جذاب ببینید. با ارزش نیست لوگو تا چه حد آسان است؛ مسئله با ارزش ایـن هست که طرح آن بایستی دارای جذابیت و اثر بصری باشد. اکثرا مردم حافظه بصری پر قدرت دارند و چنانچه طرح لوگو به حد ضروری فریبنده و جذاب نباشد ممکن است در ذهن و خاطر مخاطب باقی نماند.
۳لوگو بایستی اختصاصی باشد
هیچ کس دوست ندارد لوگوی او با دیگـر لوگوها شباهت داشته باشد. از آنجا که هدف از داشتن لوگو کسب هویت برای شرکت است؛ اختصاصی بودن آن از ارزش ویِژه ای برخوردار است . چنانچه لوگوی یک شرکت را شبیه لوگوی شرکت دیگـر طراحی بکنید ن همچنین میتوانید به آن شرکت کمک بکنید تا هویت خود را شکل دهد. لوگوهای زیادی وجود دارد که مشابه می باشند اما ایـن بدین معنا نیست که شما لوگوی خود را دقیقا شبیه آن طراحی کـرده اید.

۴لوگو بایستی پیغام درست را منتقل نماید
در طراحی لوگو بایستی مطمئن شوید طرحی که در نظـر گرفته اید برای آن شرکت مناسب باشد. برای مثال برای یک شبکه تلویزیونی نبایستی لوگوی بچگانه طراحی کرد. شما بایستی مطمئن شوید حتی چنانچه سرویس و یا محصول در لوگو نشان داده نخواهد شد؛ لوگو برای شرکت متناسب باشد. اما مد نظر داشته باشید که مجبور نیستید برای مناسب و متناسب شدن لوگو علائم خاصی را در طرح بگنجانید. در یک برند رایانه لزوما رایانه نشان داده نخواهد شد؛ در لوگوی یک شرکت مواد غذایی حتما یک غذای ویِژه به کار نرفته است . شما تنها بایستی خلاق باشید.
۵لوگو بایستی مختصر و سودمند باشد
با نگاهی به لوگوهای مشهور ؛ می بینید که جزییات زیادی در آنها به کار نرفته هست و تا میزان امکان ظاهر آسان ای دارند. اما در مقابل ایـن آسانی هنوز روی مخاطب اثر مطلوب می گذارند. ایـن لوگوها به دلیل آسانی به خوبی و بلافاصله در ذهن و یاد بیننده باقی می مثل و به خوبی قابل تشخیص و شناسایی می باشند . به بیان آسان تر طرح لوگو بایستی آسان و روان باشد. بعد از طراحی لوگوهایی که دارای جزییات زیاد می باشند اجتناب بکنید چون استفاده از آنها به همـان میزان سخت خواهد بود. وقت ی ایـن لوگوها را در سایزهای بسیار کوچک استفاده می بکنید دیگـر جزییات قابل مشاهده نیستند.
۶لوگو بایستی به یاد ماندنی باشد
شرکت ها به لوگو نیاز دارند؛ پس آنها دارای هویت می باشند و با ایـن هویت در بازار هدف به راحتی توسط مخاطبان شناخته می شوند. یک لوگو؛ صرف نظـر از ایـن که تا چه میزان زیبا هست و تا چه حد شرکت را به نمایش می گذارد؛ چنانچه نتواند اثری در ذهن مردم بگذارد بی خاصیت است . پس لوگو بایستی به معنای واقعی به یاد ماندنی باشد؛ به گونه ای چنانچه مخاطب آن را برای بـار دوم دید بلافاصله آن را به یاد آورد و بفهمد که ایـن لوگ مربوط به یک شرکت ویِژه است .
۷لوگو بایستی قابلیت سازگاری داشته باشد
منظور از سازگار بودن ایـن هست که طرح لوگو بایستی به گونه ای باشد که به صورت سیاه و سفید خوب و زیبا به نظـر برسد. لوگوی شما بایستی در رنگ های روشن و روی پس زمینه های سیاه قابل استفاده باشد. به ایـن ترتیب؛ با ارزش نیست چطور از آن استفاده خواهد شد؛ در هر صورت کیفیت و قشنگی خود را حفظ می نماید و تحت هر شرایطی قابل تشخیص و شناسایی است .

۸لوگو بایستی مقیاس پذیر باشد
یک لوگوی خوب بایستی در فرمت ها و سایزهای متفاوت کارایی داشته باشد. لوگو بایستی وقتی روی بیل بوردهای بزرگ و یا سربرگ های کوچک قرار می گیرد به کیفیت و نمای خود را مثل سایز بنیادی خود حفظ نماید . به یاد داشته باشید که وقتی که کسی از شما می خواهد برای او لوگو طراحی بکنید مطمئنا آن را در سایزهای متفاوت مورد استفاده قرار خواهد داد. پس بایستی ایـن نکته را مد نظـر قرار دهید. همین طور لوگو بایستی در قالب های عمودی و افقی کارایی داشته باشد. به همین دلیل هست که طرح لوگو بایستی در قالب وکتور در طراحی شود.
۹لوگو بایستی برجسته باشد
در طول جلسه ای ملاقات با مشتری؛ بایستی با در مورد رقبای او اطلاعات ضروری را کسب بکنید . لوگوهای شرکت های رقیب را پیدا کـرده و کوشش کنید لوگویی طراحی بکنید که در بین لوگوهای رقیب برجسته و جذاب باشد و در بازار هدف بلافاصله جلب نظـر کـرده و در ذهن بیننده باقی بماند. در مجموع؛ یک لوگوی خوب بایستی ساده؛ متناسب؛ اختصاصی و برجسته باشد در حالی که پیغام بنیادی را به طور درست به مخاطب انتقال دهد. همین طور بایستی خوهست های مشتری را در وقت طراحی مد نظـر داشته باشید . طرح لوگو حاوی پیغام و مفهوم است؛ مفهوم لوگو بایستی به خوبی در لوگو حس شود.

۱۰بدانید برای چه نوع کاری در حال طراحی هستید
اول از همه با فردی که سفارش را به شما داده است ؛ حرف کنید. نکاتی که او مد نظـر دارد بپرسید و بخواهید که شغل خود و هدفی را که از طرح لوگو دارد را برای شما توضیح بدهد . گاهی اوقات عنوان شرکت یا موسسه گویای همه چیز است و حتما نباید از تصویر و یا شی ای که مربوط به آن شغل است استفاده نمود. به طور مثال رستوران نایب ؛ نیاز نیست حتما شما از تصویر غذا استفاده کنید . نمونه های از این دست در جهان بسیار زیاد است .
گاهی اوقات به خاطر اینکه لوگو مرتبط باشد با عنوان شرکت ؛ به منزله موفقیت بیشتر نیست. اما این نکته را نباید فراموش کرد که مرتبط بودن بسیار تاثیر گذار است اما در بعضی مسائل باید چشم پوشی نمود از این مسـال ه. بهترین مثال برای این مورد می توان به لوگو شرکت خودروسازی مرسدس بنز و یا شرکت اپل و یا حتی شرکت Virgin Express اسم برد.
شرکت مرسدس بنز یک شرکت خودرو سازی است اما همـان طور که می بنید نماد آن یک خودرو نیست . شرکت اپل یک شرکت کامپیوتری است اما آیا نماد آن مسائل مربوط به کامپیوتر است و … و … و … .
۱۱پیشنهاد مشتری
بعد از اینکه مشتری شما فعالی ت خود را شرح داد از او بخواهید که چنانچه پیشنهادی برای لوگو خود دارد بگوید. گاهی اوقات می توان از این نکته به بهترین نحو ممکن است فاده نمود.
۱۲تا میزان ممکن گرافیکی نبودن
سعی کنید کار شما زیاد گرافیکی نباشد و آن را آسان نگه دارید. این نکته را به یاد داشته باشید که یک نماد آسان بسیار تاثیر گذار تر از یک نماد شلوغ و پیچیده است .
آسان بودن را می توان تقریبا در نماد تمام شرکت های بزرگ مشاهده نمود
۱۳نمونه مشابه نداشته باشد
نماد طراحی شده توسط شما باید مشابه نداشته باشد و ویژه شما باشد.
چیزی که این لوگو را ویِژه می نماید نکته ی ریزی است که طراح در آن اعمال کـرده است . فضای خالی بین حرف E و x را مشاهده کنید. آیا شبیه یک فلش نیست؟!در حالی که نمادی بسیار آسان است اما به طور اصولی طراحی شده است .
۱۴لوگو را قابل تشخیص و با قابلیت به خاطر سپاری طراحی کنید
نماد طراحی شده باید برای همه قابل تشخیص باشد و دارای پیجیدگی ها ویِژه خود نباشد. زمانی که این شرط رعایت شود به راحتی در ذهن بیننده نقش خواهد بست.
نمونه بـار ز این مورد می توان به شرکت Nike اشاره نمود. که در عین سادگی بسیار سریع در ذهن بیننده نقش می بندد.
۱۵انتخاب لوگو توسط سفارش دهنده
به سفارش دهنده این اجازه را بدهید از میان لوگو هایی که طراحی کرده اید آن موردی را انتخاب نماید که می پسند و حق انتخاب داشته باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *