نکات روانشناختی در استراتژی بازاریابی

ذهن انسان مستعد تحریک شدن است

براساس تحقیقات روانشناختی، مغز خزنده خود را به صورت‌ تمایلات وسواسی-اجباری افراد، واکنش پرواز یا پاسخ و اقدامات مردم در پاسخ به ضرورت‌ها نشان می‌دهد. این‌ها دقیقاً عواملی هستند که الهام بخش خرید می‌باشند.

تصاویر سریع‌تر از متن پردازش می‌شوند

یک تصویر می‌تواند یک هزار کلمه را بگوید و فقط زمان اندکی صرف خواندن آن هزار کلمه می‌شود. مهم‌تر از همه، اثبات شده که مردم در مورد تصاویر می‌اندیشند. گاهی اوقات، تصویر می‌تواند باعث انجام یا شکست معامله می‌شود، مخصوصاً زمانی که مصرف کنندگان در حال خرید آنلاین هستند.

رنگ آبی ایجاد کننده اعتماد است

بازاریابان می‌توانند از تحقیقات موجود در زمینه روانشناسی رنگ‌ها استفاده کنند. البته، بازاریابان باید از عوامل اجتماعی در این زمینه غافل نشوند. به عنوان مثال، در فرهنگ آمریکایی، سفید نماد پاکی است و آن را برای لباس عروسی ترجیح می‌دهند. در مقابل، فرهنگ چینی، مرگ، عزاداری و از دست دادن را با رنگ سفید نشان می‌دهند و در مراسم عروسی از رنگ قرمز استفاده می‌کند، زیرا آن را نشانه بخت و اقبال می‌دانند.

اعتماد را می‌توان با کلمات مناسب تقویت کرد

کلمات می‌توانند پایه و اساس اعتماد را بگذارند، به خصوص هنگامی که متفکرانه طراحی شده باشند. کلمات زیر در بازاریابی مستمراً قابل استفاده هستند:

  • معتبر
  • گواهی شده
  • تضمین شده
  • وفادار
  • رسمی

یک بار بله گفتن به معنی بالا بودن احتمال دوباره گفتن آن است

فروشندگان از این پدیده (تکنیک پای لای در) استفاده می‌کنند تا مشتریانی که به یک درخواست کوچک مانند دادن آدرس ایمیل، جواب مثبت می‌دهند، دوباره به درخواست دیگری بله بگویند.

اولین عددی که به رویت مشتری می‌رسد می‌تواند بر ارزیابی مشتری از قیمت در آینده تاثیر گذارد

به عنوان مثال، یک مصرف کننده در جستجوی یک تلویزیون مقرون به صرفه با بودجه ۱۰۰۰ دلار ممکن است یک تلویزیون قیمت‌گذاری شده با ۳۹۹۹ دلار را خیلی گران در نظر آورد. با این حال اگر این مشتری همان تلوزیون را با قیمت ۱۴۹۹ دلار ببیند، کاهش چشمگیر قیمت تأثیری دارد که ممکن است خریدار را مجبور به خرید تلویزیون کند، هر چند مبلغ آن بیش از بودجه اولیه وی باشد.

هر تصمیمی مبتنی بر احساسات است

علم عصب شناسی ثابت کرده است که هر تصمیمی (حتی آن‌هایی که توسط عقل مطلق گرفته می‌شوند) از طریق احساسات بیان می‌گردند. بازاریابان که پاسخ‌های عاطفی را به عنوان راهی برای به دست آوردن فروش بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند، باید این روش را به عنوان راهی برای تطبیق متناسب محصولات / خدمات و کمپین‌ها با احساساتی که مشتریان بیشتر مستعد آن هستند، در نظر بگیرند.

مردم اغلب با توجه به این چگونه بر آن‌ها برچسب گذاری شده، عمل می‌کنند

ما خود را از نگاه دیگران می‌بینیم و این انتظارات و ادراکاتی را از ما شکل می‌دهد تا تمایلات رفتاری ما را به وجود آورد. نتیجه این که به مشتریان خود بگویید که آن‌ها چه هستند، به چه چیزی اعتقاد دارند و چگونه عمل خواهند کرد. برچسب گذاری شما بر تصمیم آن‌ها برای انجام خرید تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *