آیا تا به حال فکر کردهاید چگونه یک طراحی کوچک میتواند کل یک نام تجاری یا کسب و کار را نمایندگی کند؟ بله، این قدرت لوگو است. با توجه به تأثیر طولانی مدت آن بر تشخیص مصرفکنندگان، لوگوها در طی مدت زمان طولانی تکامل پیدا میکنند و در بعضی موارد تغییری در آنها ایجاد نمیشود. طراحی درست لوگو میتواند برای هر شرکتی ایجاد تمایز نماید. این کار شامل انتخاب بهترین ترکیب رنگ، مفهوم سازی روشی برای به تصویر کشاندن کسب و کار و خدماتش و حفظ ارتباط با صنعت میباشد. هر برندی اگر بخواهد تصویری قدرتمند از خود ارائه دهد و از پس رقباء برآید باید نکات زیر را در زمینه طراحی لوگو در نظر بگیرد؛
قانون اول: ساده طراحی کنید
به طور شگفت انگیزی، بهترین طرحها در جهان، اغلب سادهترینها هستند. اما چالش این است که در طراحی ساده اگر اشتباهی مرتکب شوید به چشم خواهد آمد. با این حال طراحی لوگوی ساده وضوح بیشتری داشته و قابل تشخیص است.
قانون دوم: متمایز طراحی کنید
آیا لوگوی شما متمایز است؟ بهترین راه برای تشخیص این موضوع، آن است که لوگوی خود را با رقباء مقایسه کنید و ببینید آیا تفاوتی با آنها دارد. در حالت ایدهآل، لوگوی با دقت طراحی شده باید جاذبه منحصر به فرد و متمایز داشته باشد و بتواند بین مشتری و محصولات و خدمات شرکت ارتباط برقرار کند. این ارتباطی است که نتایج طولانی مدت را برای برند تضمین میکند.
قانون سوم: خلاق باشید
این آشکارترین قانون طراحی لوگو است. یکی از مشکلات مربوط به اینترنت این است که شما میتوانید به راحتی به آیکونها، متن، فونتها و سبکها با کلیک یک دکمه دسترسی پیدا کنید. این بدان معنی است که با استفاده از منابع موجود میتوان از لوگوها استفاده کرد و نتیجه نهایی این است که اکثر لوگوها شبیه هم میشوند. از روشهای ارزان اجتناب کنید و خلاق باشید، خصوصاً وقتی که میخواهید لوگوی برندتان را طراحی کنید.
قانون چهارم: رنگهای مناسب را انتخاب کنید
آیا تا به حال احساس کردهاید که نگاه کردن به رنگهای خاص باعث بروز احساسات خاصی میشود؟ این یک واقعیت جهانی است که رنگها قدرت تحریک احساسات را داشته و تأثیر عمیقی روی یک فرد دارند. این قدرتی است که هر برند باید با انتخاب رنگهای مناسب در طراحی لوگو از آن بهرهمند شود.
قانون پنجم: از هماهنگی لوگو با کسب و کار و استراتژی آن اطمینان حاصل کنید
اگرچه طراحی لوگو یکی از مهمترین عناصر فرآیند برندسازی است، اما این فرآیند خود با خلق لوگو آغاز نمیشود. دلیل این امر آن است که لوگو باید با کسب و کار و استراتژی هماهنگ باشد. هماهنگ سازی نمیتواند انجام شود مادامی که استراتژی کسب و کار در سناریویی واقعی اجرا شود. همچنین قبل از انجام اقدامات برندسازی، باید رفتار مصرف کنندهگان تحلیل شود.
قانون ششم: آن را تطبیق پذیر کنید
تطبیق پذیری یکی از مهمترین عوامل در طراحی لوگو است. لوگوی تطبیق پذیر نیازمند تغییرات طراحی برای بهتر دیده شدن در رسانههای مختلف ندارد.
قانون هفتم: لوگو باید داستانی را بازگو کند
هر لوگویی داستانی را تعریف میکند. لوگوهایی که با توجه و تفکر طراحی شدهاند، همیشه یک داستان بهتر با وضوح بسیار بیشتری را بیان میکنند. این همان چیزی است که شما میخواهید آن را در هنگام طراحی لوگو به دست آورید. تعداد بسیار کمی از مردم میدانند که لوگو دو داستان را میگوید و نه یکی. اولین آن داستان آشکاری است که همه ما میتوانیم حدس بزنیم. داستان دوم عمدتاً موضوعی پنهان است که درک آن زمان میبرد، اما خوبی آن این است که زمانی که شما آن را درک و احساس کردید، به برند آن نزدیکتر خواهید شد.
قانون هشتم: از فونت منحصر بفرد استفاده کنید
آیا تعجب میکنید که چرا از لوگوهای مشهور کپی برداری میشود؟ زیرا در طراحی لوگو دقت کافی صورت نگرفته است. مبانی طراحی لوگو توصیه میکند برای طراحی یک لوگو از فونت منحصربفردی استفاده شود. فونت سفارشی همیشه مزایای بلندمدتی را در مقایسه با فونتهای متعارف ایجاد میکند.