ویژگی فروشندگان موفق

یادگیری مداوم:

فروشندگان حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که به تعداد رقبای آن‌ها روزبه‌روز اضافه می‌شود و این موضوع باعث شده است که مشتریان مجبور نباشند تا از یک فروشنده خرید کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که با سخت‌تر شدن وضعیت اقتصادی نیاز است که تغییرات مناسبی را در کار خود انجام دهند تا در بین رقبا جزِ تعداد کمی باشند که فروش زیادی داشته باشند.

سال‌ها قبل باکم بودن تعداد رقبا در بازار به‌راحتی می‌شد درآمد قابل قبولی را کسب کرد، اما امروزه در هر کسب‌وکاری رقبا در حال پیشرفت هستند و با برنامه‌ریزی مناسبی به کار خود ادامه می‌دهند، انقدر موضوع آموزش اهمیت دارد که مدیران موفق در برنامه روزانه خود حتماً مطالعه و آموزش را قرار می‌دهند.

شرکت‌های بزرگ در سال مبلغ زیادی را برای هزینه آموزش پرسنل خود قرار می‌دهند، کمتر کسب‌وکار موفقی را می‌توان پیدا کرد که از آموزش کمی استفاده کرده باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در هر موقعیتی توانایی رسیدن به آموزش فراهم است ، اینترنت، کتاب فیزیکی، کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی،… با این تکنولوژی‌ها دیگر هیچ بهونه ای نمی‌توان برای آموزش ندیدن آورد.

هر فروشنده‌ای هرچقدر هم که مشغله کاری زیادی را داشته باشد می‌تواند به صورتی وقت برای آموزش بزارد.

  1. مطالعه ۳۰ دقیقه کتاب در روز می‌شود هفته‌ای یک کتاب، ماهی ۴کتاب، سالی بیش از ۴۰ کتاب که این رقم بسیار عالی هست برای آموزش .
  2. موقع رانندگی به کتاب‌های صوتی گوش بدید، هر فردی در طول روز زمان قابل‌ملاحظه ای را در ترافیک هدر می‌دهد و این موضوع بستگی به استان سکونت دارد، مصلما این زمان در استان‌هایی مثل تهران خیلی زیاد است.

فاصله بین محل سکونت و محل کار قبل و بعد کار می‌تواند زمان مناسبی برای شنیدن کتاب‌های صوتی باشد. امروزه به لطف پیشرفت شبکه‌های مجازی مناسبی مثل تلگرام به وجود آمده‌اند که کانال‌های آموزشی بسیار زیادی وجود دارند که با عضویت در این کانال‌ها می‌توان در ساعات استراحت نگاهی به آموزش داشت. البته همه این گزینه‌ها تنها نمونه‌هایی از روش‌های آموزش هستند روش‌های بسیار زیاده دیگری هم هستند که هر فرد با توجه به کار خود می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

مهارت گوش دادن:

  1. به‌دقت گوش بدید بدون اینکه حرف مخاطب را قطع کنید.
  2. فکر کردن قبل از پاسخ دادن (سه تا پنج ثانیه صبر کنید) اگر کسی فکر کنید پس جواب بدید با این کار میگید که سؤالت مهم بوده ، حرف‌های مشتری تو ذهنت ثبت میشِ بهتر می‌فهمی جواب بهتر میدهید
  3. سؤال کنید: کسی که سؤال می‌پرسد کنترل رو در دست داره. مثلاً: منظورتان چیه؟(این سؤال خیلی قدرتمندِ) هر بار این سؤال رو می‌پرسید مفهوم بیشتری رو دریافت می‌کنید.
  4. حرف‌هایی که مشتری میزنه به‌طور خلاصه بازگویی کنید: این نشان میده که فقط سرتو تکون ندادی نشان میدی خیلی خوب توجه کردی، نکات مهم رو بازگو کنید. اعتبار سازی می‌کنید.

خودشون رو مشاور می‌دانند:

فروشندگان حرفه‌ای فقط به فروش محصولات فکر نمی‌کند، هدف آن‌ها کمک‌رسانی است و سعی می‌کنند مشاور مشتریان باشند تا فقط فروشنده. فروشندگانی که دوست دارند مثل مشاور کمک کنند به مشتریان هیچ‌وقت از خرید نکردن مشتریان ناراحت نمی‌شوند در این صورت فکر می‌کنند چقدر خوب است که محصولی را خریداری نکرده‌اند که باعث پشیمانی آن‌ها بشود. فروشندگانی که خود را مشاور می‌دانند مشتریان با آن‌ها را دوست خود می‌دانند و احساس راحتی بیشتری نسبت به دیگر فروشندگان می‌کنند این موضوع باعث می‌شود که اعتماد بیشتری به آن‌ها بکنند و علاقه داشته باشند از آن‌ها خرید کنند.

فروشندگانی که  خود را مشاور نمی‌دانند و فقط به فروش اهمیت می‌دهند حس خوبی را به مشتریان خود نمی‌دهند، مشتریان می‌فهمند که این نوع فروشندگان فقط به خرید آن‌ها علاقه دارند و رضایت مشتریان برایشان اهمیت ندارد. این موضوع باعث می‌شود که اعتماد کمتری به این فروشندگان داشته باشند و درنهایت خرید کمتری هم انجام دهند. برای مشاور خوب بودن باید هدف خود را بر رضایت و کمک‌رسانی به مشتریان قرار دهید و تلاش کنید نیاز آن‌ها را پیدا کنید و بهترین محصولات را به آن‌ها معرفی کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *