چهار شگرد کلیدی برای افزایش فروش

اگر کسب و کاری را آغاز کرده‌اید و مشتریانی دارید، بنابرین فروش شما قابل افزایش است؛ نکته مهم آن است که از روش‌های مناسب برای افزایش فروش استفاده کنید؛ بعضی از این روش‌ها بلافاصله فروش را افزایش می دهند.

حال چهار روشی که با سرعت بیشتری فروش را افزایش می‌دهند را تشریح می‌کنیم:

۱چیزی با ارزش به مشتریان بدهید که برای شما هزینه زیادی نداشته باشد.

شما می توانید برای محصولات خود یک جایزه در نظر بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید می کنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. جایزه می تواند یک کتاب الکترونیکی کوتاه به ‌صورت فایلی متنی (PDF) باشد که پس از هر خرید، به نشانی رایانامه (Email) مشتری فرستاده شود. برای مثال؛ اگر مخلوط کن می‌فروشید، می‌توانید راهنمایی تهیه کنید و طرز تهیه چندین نوشیدنی میوه را که با مخلوط کن قابل تهیه است برای مشتری ارسال کنید؛‌ این کار برای شما هزینه چندانی ندارد و باعث افزایش فروش خواهد شد.

اگر محصولاتی را می فروشید که کار با آنها خیلی ساده نیست، می توانید طرز استفاده از وسیله را توضیح داده و آنرا بصورت صوتی ذخیره کنید. سپس راهنمای صوتی را بر روی لوح فشرده (CD) به مشتریان بدهید؛ مطمئن باشید مشتریان برای افراد دیگر نیز، از کسب و کار شما صحبت خواهند کرد.

نکته مهم آن است که به مشتریان یادآوری کنید که شرط تعلق جایزه به آنها آن است که خرید آنها تا قبل از تاریخ مشخصی انجام پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.

۲به مشتریان غیرفعال بفروشید.

در هر کسب و کار، مشتریانی وجود دارند که دیگر خرید نمی‌کنند؛ طبق نظرسنجی که در آمریکا انجام شده، مهمترین علت آن قطع ارتباط میان فروشنده و مشتری است؛ پس در ارتباط بودن با مشتریان کلیدی مهم برای فروش بیشتر است. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آنها یک کارت پستی بفرستید و به آنها یادآوری کنید که برای شما باارزش هستند. همچنین می‌توانید یک فروش ویژه برای آنها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند.

راه دیگر آن است که با آنها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آنها معرفی کنید؛ همیشه به یاد داشته باشید که فروش به مشتریانی که دست‌کم یک‌بار از شما خرید کرده‌اند، بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است.

بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آنها برای مدتی از شما خرید نمی‌کنند، باز با آنها تماس گرفته و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.

۳هرگز تخفیف ندهید!

تخفیف یکی از هزینه‌های پنهان هر کسب و کاری است که در چارچوب مواردی است که به آن اهمیت داده نمی‌شود؛ بجای دادن تخفیف، کالایی را معادل مقدار تخفیف به مشتری هدیه بدهید. مثلا اگر کالایی را ۱۰ هزار تومان می‌فروشید و مشتری تقاضای تخفیف می‌کند، به او یک کالای یک‌هزار تومانی جایزه دهید. با اینکار بجای یک کالا دو کالا فروخته‌اید و نکته مهم دیگر آن است که کالای یک‌هزار تومانی برای شما هزینه‌ای کمتر از یکهزار تومان دارد.

لذت تخفیف گرفتن خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود؛ ولی هدیه تا مدت‌ها در ذهن مشتری می‌ماند و بهانه‌ای برای تعریف این موضوع به دیگران می‌شود؛ بنابرین به تخفیف بعنوان هزینه و ضرری جدی برای کسب و کارتان نگاه کنید.

۴هنگامی که مشتری محصولی را می‌خرد، محصولی دیگر نیز به او پیشنهاد کنید.

یکی از یافته‌های جالب من در زمینه بازاریابی، مشاهده حالتی به نام “حالت خرید” است؛ مشتری به‌طور معمول در آغاز تعامل با فروشنده در حالت دفاعی است، پرسش‌های زیادی می‌پرسد، از محصول ایراد می‌گیرد و وقتی بلاخره قانع شد که محصولی را بخرد، به “حالت خرید” وارد شده است.

در این زمان خیلی راحت می‌توان محصولات دیگری به او فروخت؛ همین موضوع موجب می‌شود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید، بتوان به او یک کیف، باتری اضافی و سه پایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمی‌کند و وسواس زیادی نشان نمی‌دهد، بنابرین هر گاه مشتری کالایی را سفارش داد، کالاهای مرتبط دیگری را به او توصیه کنید.

هیچ‌گاه پیش‌داوری نکنید که چون مشتری در خرید اول مقاومت زیادی نشان داده است، پس کالاهای دیگر را نخواهد خرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *