کسب و کار شما از دیدگاه مخاطبان چگونه به نظر میرسد؟ شما چه ارزشهایی را با مشتریانتان به اشتراک میگذارید؟ آیا شرکت شما به عنوان شرکتی که این ارزشها را بیان میکند، شناخته شده است؟ زمان آن فرا رسیده که در کسب و کارتان به این سئوالات پاسخ دهید.
این که کسب و کار شما چگونه تعریف یا برندسازی شده، نقش عمدهای را در رسیدن به موفقیت در میان مخاطبانتان ایفاء میکند. برندهای محبوبی مانند نایک، مک دونالد یا اَپل را در نظر بگیرید که چگونه اجتماعاتی حول آنها شکل گرفتهاند. آنها چه کردهاند؟ آنها اصول برندسازی را رعایت کردهاند، پس شما هم میتوانید این کار را انجام دهید.
برندسازی کسب و کار خود را به صورت یک مفهوم مبهم فرض نکنید. شما نیاز خواهید داشت تا کسب و کارتان را در مسیری برندسازی کنید که مشتریان به شما اعتماد کرده و به خدمات، محصولات و چشم اندازتان وفادار شوند. در این جا گامهای اساسی برندسازی تشریح میگردند؛
مخاطبانتان را شناسایی کنید
گام نخست برای برندسازی کسب اطلاعات کافی از این است که مخاطبان شما چه کسانی هستند و از چه رسانههایی استفاده میکنند. هدف جذب مشتریان میباشد. کلید انجام این کار، درک نیازها و خواستههای مخاطبان شماست. در روشی که در آن کسب و کارتان را عرضه میکنید باید با ذائقه مشتریان ارتباط برقرار کنید.
از خودتان بپرسید بزرگترین نیازها، امیدها و آرزوهای مخاطبانتان چیست؟ آیا کسب و کار شما میتواند به پر کردن برخی از شکافهای زندگی آنها کمک کند؟ اگر نه، پس ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به فکر بازنگری برند خود باشید. اگر شما نمیتوانید به مخاطبانتان چیزی بدهید که آنها در جستجویش هستند، آن را در جایی دیگر خواهند یافت. به مخاطبان نشان دهید چیزی را دارید که در طلب آن هستند.
هویت سازی کنید
وقتی شما مخاطبانتان را بهتر شناختید، میتوانید جهت ساخت یک هویت برای کسب و کارتان اقدام نمایید. این هویت برندی است که مردم به یاد خواهند سپرد. برخی از جنبههای هویت ساز برندتان عبارتند از؛
- لوگو: لوگوی شما میتواند یکی از ابزارهای قوی برندسازی باشد. اگر بدون دیدن نام شرکت، بتوان آن را تنها از طریق دیدن لوگوی آن تشخیص داد، نشانهای از موفقیت در برندسازی است. البته این به معنای آن نیست که در لوگوی شما نام شرکتتان درج نشود، بلکه فقط اطمینان حاصل کنید که لوگویی به یادماندنی دارید. لوگویی که خیلی پیچیده نیست.
- رنگها و تایپوگرافی برند: هر رنگ و تایپوگرافی با خود پیامی دارد که به مخاطبان انتقال داده میشود. اطمینان حاصل کنید پیامی را ارسال کنید که شما را معتبر، دوستانه، پرشور یا آنچان که دوست دارید دیده شوید، نشان دهد.
- لحن و صدا: محتوایی که شرکت شما ایجاد میکند باید صدایی داشته باشد که با ارزشها و بینش شما منطبق باشد. به تحقیقات مخاطبان خود بازگردید و در مورد محتوایی که آنها استفاده کرده و به اشتراک میگذارند، مطالعه کنید. آیا صدای برند شما لحنی خوش بینانه یا جدی دارد؟ آیا محتوای آن محتاطانه است یا حرفهای؟ مهمتر از همه، از خودتان بپرسید آیا این نوع محتوا با لحن برند شما سازگار است یا خیر. اگر چنین است، پس از همان شیوه برای ایجاد محتوا با انعطاف پذیری منحصر به فرد برند خود استفاده نمایید.
- عناصر بصری: هر تصویر، هر عکس و هر ویدئویی که شما به صفحه شرکتتان اضافه میکنید باید در راستای ارتقاء کسب و کارتان عمل کند. رنگ و تایپوگرافی هم میتواند در این گروه قرار گیرد. همچنین محتوای ارائه شده و ماهیت ترکیب لوگوی شما. از آن جا که بسیاری از آنچه مخاطب شما دریافت میکند بصری است، شاید نام تجاری شما باید بیشتر بر عناصر بصری تمرکز کند.
- شعار تبلیغاتی: مراقب باشید که از شعار تبلیغاتی شرکتهای دیگر تقلید نکنید. در صنعت خود متفاوت باشید و عبارات دیگران را کپی نکنید. در صورتی که برای ایجاد یک شعار تبلیغاتی برای نام تجاری خود دچار مشکل شدید، موقعیت فروش منحصر به فرد خود را به یاد بیاورید.
هنگامی که هویتتان را ساخته اید، با تصویر خود هماهنگ باشید. یک راهنمای سَبک برند برای خود ایجاد کنید تا بتوانید آن پایداری را با مراجعه به این ابزار حفظ نمایید.
یک فرهنگ برند ایجاد کنید
فرهنگی که شما پیرامون برندتان شکل میدهید، بخش مهمی از هویتی است که شما برای کسب و کارتان ایجاد نمودهاید. هنگامی که یک مشتری جدید در تماس با کسب و کار شما قرار میگیرد، باید سریعاً متوجه آنچه در مورد شرکت شما است، بشود. همه چیز کسب و کار شما، از خدمات مشتری گرفته تا مدیریت، باید از ارزشهای اصلی برند شما منشعب شده باشد. اگر کارکنان شما تعهدتان را به نام تجاری خود درک کنند، مشتریان نیز آن را خواهند دید.
خود واقعیتان باشید
بالاتر از همه، به چیزی که نیستید تظاهر نکنید. وقتی که خود واقعی تان باشید، برندتان از رقبا متمایز خواهد شد. همچنین اگر با برندتان سازگار باشید در زمانها و موقعیتهای مختلف برندتان متمایز خواهد بود. پیوسته تلاش کنید از طریق ارائه خود واقعیتان به برندتان پایبند باشید.