یازده تاکتیک قوی در برندسازی

شما به خوبی می‌دانید چه کسی هستید، تصمیم گرفته‌اید برندتان متمایز باشد، شما مردمی را یافته‌اید که آنچه شما دارید را می‌خواهند، و شما بهترین تجربه را به آنها عرضه‌کرده‌اید. حال شما می بایست فریاد بلند برند را بکاربگیرید و اجازه دهید پیام شما در همه نقاط بازار طنین‌انداز شود. اما مرحله بعدی ساخت برند، مرحله تاکتیکی است.

چه سلاح و ابزار مشخصی استفاده می‌کنید؟ برای چه کسی؟ و با چه تناوب و تکراری؟ چگونه در یک محیط شلوغ و زمین بازی بی‌نظم، و احتمالاً با پول کمتر نسبت به رقبا، شنیده خواهید شد، مورد توجه قرار میگیرید و به یاد آورده می شوید؟ این وضعیت مثل زمانی است که شما درگوشی صحبت می‌کنید در حالی که همه رقبا فریاد می‌زندد. پس مطمئن شوید تلاشهای کوچک شما بر هدف متمرکز شده باشد، مناسب و مرتبط باشد و منجر به ساخت برند گردد.
در این جا یازده تاکتیک خطرناک در ساخت برند را یادآوری می‌کنیم:

تاکتیک اول : هویت بصری (Visual Identity*
ردپای برند (هویت شرکت شما، سیستم‌های گرافیکی یا ابزارهای صوتی و تصویری) می تواند برند شما را در جایگاههای خوبی قرار دهد. همچنین اگر به درستی طراحی نشود که برند چیست، می تواند شما را مستقیماً به یک دیوار بکوبد.

تاکتیک دوم : تبلیغات (Advertising)
تبلیغات می تواند برای سبقت بر رقبا، فروش محصول،بدست‌گیری عقاید، تشویق، فرونشاندن آشوبها، و ساخت برندها بکارگرفته شود. تبلیغات به دنبال ویترین کردن یک پیام ، یک کالا یا هر چیز دیگری است. تبلیغات به سازنده برند یک لاین پرسرعت در اتوبان بازار ارائه می‌دهد. از سوی دیگر این لاین اتوبان از سقوط درختان، صاعقه، هوابی بد، رانندگان بی‌دقت یا یک رقیب خاص با بالها در امان نیست، پس همیشه سرعت خوب نخواهد بود. تبلیغات هوشمندانه می‌تواند خاک برند را بارور کرده و به رشد برند کمک کند

تاکتیک سوم : مشارکت برند (Brand Partnership)
بعضی مواقع دو برند از یک برند بهتر است. همکاری ویا مشارکت بین برندها و کانالهای توزیع، باعث افزایش قدرت تاثیر و کاهش هزینه‌ها، و در نهایت افزایش قدرت یک برند می‌شود. مشارکت می‌تواند به سادگی میزبانی مشارکتی دو برند (Co-Hosting) در یک رخداد باشد یا بصورت یک قراداد یا تفاهم‌نامه همکاری برای مشارکت در کانالهای فروش جدید، هزینه بصورت سهم‌های مساوی (Co-op Ad Spending)، تحقیقات مشترک، و قراردادهای تحت لیسانس باشد.
وقتی هر یک از روشهای مشارکت برند را انتخاب می‌کند، شما می‌بایست به مجموعه‌ای از دستورالعملهای ثابت که برندتان را تکمیل کرده و به اهداف کسب و کار می‌رساند، پایبند و وفادار باشید.

تاکتیک چهارم : روابطه رسانه‌ای (Media Relations)
اخبار ساعت ۲۴، جریان آزاد اطلاعات، اخبار فوری فرصتهای فراوانی را برای رساندن پیام برند فراهم می آورند. علاوه بر این حالت خیره‌کننده، رسانه‌ها نفوذ فراوانی بر روی بازار دارند. سازمانهایی که مزیتهای این ابزار قدرتمند را بکار نمی‌گیرند، باعث از دست دادن فروش و اعتبار برند می‌شود.

تاکتیک پنجم : روابط عمومی (Community Relations)
روابط عمومی ‌‌ها به عنوان دربرگیرنده همه فعالیتهای جزئی هستند که اثرات مثبتی بر روابط دارند، برای برند و بازاری که سرویس می‌دهید مهم و ارزشمند می باشد.

تاکتیک ششم : ترویج‌های فروش (Sales Promotions/Events)
ترویج هر فعالیت محرک خرید را شامل می‌شود. ترویج‌ها اگر خوب برنامه‌ریزی شده و خوب اجرا شوند، می توانند در هر دو بازار مصرفی و تجاری خوب کارکنند. یک ترویج فروش عالی می‌تواند محصول جدید یا محصول اصلاح شده را به بازار عرضه کند، بازار یا انبار شرکت را از یک محصول قدیمی خالی کند، باعث تقویت مشارکت برندها شود، محصولات مختلف را با هم بفروش برساند، وفاداری را تهییج کرده و افزای دهد، باعث اغوا در زمان سمپلینگ یا فروش آزمایشی شود.

تاکتیک هفتم : خدمات مشتریان (‍Customer Services)
سرویس دادن به مشتریان به نظر کار ساده‌ای می‌رسد، تا کنون رهبران هوشمند کسب و کارها چشم خود را بر روی شکاف بزرگ خدمات در کسب و کارشان بسته‌بودند. یک شکاف خدمات خطرناک و مهلک خواهد بود. برخوردهای بی‌ادبانه، رفتارهای غیر سرد و بی عاطفه، مشاجرات رک و بی ملاحظه برخی از این شکاف‌هاست. مشتری شما پیشینه شما را تغییر نمی‌دهد، بلکه خشم و نارضایتی او می‌توانند مانند آتشی فراگیر حتی بهترین برندها را سوزانده و از بین ببرد.

تاکتیک ۸ : فروش (Sales)
فروش به وسیله برند فاصله مشتری تا خرید را کم می کند. امروزه فروش کار آسانی نیست زیرا محصولات جدید، هزاران و شاید میلیونها انتخاب و سیلی از انتخابها به ما هجوم می‌آورند. فشارهای کسب و کار زیاد است، رقبا همه جا هستند، اقتصاد در حال افول است. بنابراین به جای ناله و گلایه به سبد فروش خود تعدادی برند اضافه کنید تا فرآیند فروش آسانتر و اثربخش‌تر شود.

تاکتیک ۹ : محیط و فروشندگی (Environment & Merchandising)
فریب‌های بصری فقط برای خرده‌فروشان نیست. تجارت و برندسازی محیطی لازم است تا بیشتر مورد توجه و احترام قرار گیرند. یک گونه تفکر وجود دارد که نمایش محصول بصورت زینتی یا محرکهای فروش در نقاط فروش را ترغیب می‌کند. امروزه فروشندگی و محیط یک تاکتیک مهم در ساخت برند هستند.

تاکتیک ۱۰ : بر خط بودن (Online)
ساخت یک برند با هزاران کلیک در لحظه با استفاده از فناوریهای آنلاین یکباره برند را (متفاوت با تاثیر سایر برندها) تحت تاثیر قرار داده است. این اثر بر روی همه بخش‌ها و مدلهای کسب و کار بسیار عظیم است. شرکتهای کوچک می توانند جهانی شوند. فروشگاههای مجازی می‌توانند بدون انبار مدیریت شوند. زمان دسترسی به بازار به یک چشم‌بر‌هم‌زدن کاهش یافته، و مشتریان انتخابهای بیشتری نسبت به قل دارند. با هر افق جدید، فرصتهای فراوان جدید و البته چالشهای سختی به وجود خواهد آمد.

تاکتیک ۱۱: فعالیت‌های جایگزین‌ و روشهای پرسروصدا
بازاریابی پارتیزیانی یا بازاریابی جایگزینی هیچ قانونی ندارد. ضمنا هر چقدر بتوانید از حصارها فرار کنید بهتر است. این گونه کمپین (Campaign) ها الزاماً همیشه غیر سنتی نیستند بلکه فقط غافل‌گیر کننده هستند. ممکن است احمقانه باشند، بی ادبانه یا عجیب و غریب باشند، و خیلی از مواقع بسیار قوی و اثرگذار و البته کم‌هزینه‌تر از روشهای متداول می‌باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *